Bjælkehus, VVS, EL, osv.

Jeg går og overvejer at købe en byggegrund og opføre et bjælkehus (helårsbolig), men hvordan fungere det praktiske mht. etablering af kloak, vvs, vand, varme osv. Jeg mener, man skal vel trække alle rør og ledninger til fundamentet før man begynder at bygge selve huset? Man kan vel ikke bygge huset, og først derefter hyre nogen til at trække og montere alle disse ting?
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt!!
Det vil da være træls (Jeg beskriver ikke ordet for dig, da jeg kan se at du hører til i Jylland) at se på synlige rør, ledninger og afløb i et helt nyt hus!

Er der ikke billeder/tegninger af andre huse, som du kan lure af?
Du kan jo tage tegningerne med ned til de lokale firmaer og høre dem om de er med på ideen.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Inden jeg købte et almindeligt murstenshus, kiggede jeg meget på træhuse.
Et træhus er bare lækkert og også sundt at bo i.
Opbygningen foregår på samme måde som med et almindeligt hus.
Fundament-vægge-tag, osv.
Nogle af de fedeste huse jeg kiggede på, var fra dem her:
 
http://www.amerlog.dk/

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej jbr, det afhænger meget af hvilken slags bjælkehus du overvejer. Nøjes dog med inspiration hos Amerlog, der har været en del sager omkring deres bjælkehuse, og de har løbet fra ansvaret i flere sager hvor folk er blevet ruineret.

http://www.lyrk.dk
Nemlig, Amerlog aka Amberlog har været i fjernsynet et par gange efterhånden og ikke med den bedste omtale.

Generelt er klimaet i Danmark ikke de bedste til sådan et hus, så man skal vælge et firma der ved hvad de gør, hvis man skal stå med noget holdbart, hvis det bygges helt i træ.

det afhænger også af om det er noget du regner med at lave selv, skal du have et firma på, hvilken type bjælkehus, hvad havde du forestillet dig af kvm pris osv ? et bjælkehus er mange ting. Er dog ikke helt enig i det med at klimaet ikke er til bjælkehus i danmark. køber man et prisbilligt "kit" så er klimaet absolut ikke til det, men får man bygget et hus af korrekt træsort, og med konstruktiv træbeskyttelse osv, er der absolut ingen problemer i at bygge et i danmark. Jeg har selv deltaget i workshops med håndbyggede bjælkehytter, tagkonstruktioner i stort tømmer, læst enormt meget omkring bjælkehuses konstruktion, og hvor atypiske de er i forehold til murstens huse. Hvis vi altså snakker dem der er bygget i hånden. En stor del kan overføres til "kits" eller samlesæt, du skal være velkommen til at ringe til mig hvis du har spørgsmål udover det du har spurgt om her, for der kan være mange faldgruber. Koluda : nåede ikke at læse hele din besked, du anbefaler stort set det samme sry

http://www.lyrk.dk
Annonce
Ups... anede ikke at der var problemer med det firma
Men på daværende tidspunkt kiggede jeg også kun.
Og husene var utroligt flotte at se på.

Men der findes jo ufatteligt mange træhusfirmaer, så der er nok at vælge imellem.

Nu skal jeg ikke selv have et nyt hus, men hvem ville I vælge, hvis I skulle bygge et træhus?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ville ringe til Andreas Højgaard fra Højgaard Tømmerhuse og få ham til at bygge skallen i stort douglas, og så kunne du evt give mig et kald og få et tilbud på tømrerarbejdet i resten af huset

http://www.lyrk.dk
...OK men nu er det jo ikke mig der skal bygge, men "jacoblh".....
Men det kan da være at han kan bruge dit tilbud

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for alle svar ^^

På nuværende tidspunkt er det udelukkende på idéplan, men jeg faldt tilfældigvis over en stor byggegrund (8000 kvm), og et lille (70-80) bjælkehus ville tage sig rigtig godt ud på grunden. Problemet er - som altid - at det hele jo gerne skal nå sammen økonomisk, og derfor har jeg set på kits/samlesæt fra bl.a. nynorm, jyskehuse, birkedalhuset m.f. Disse sæt ser jo relativt overkommelige ud at samle, hvis man bare er tålmodig nok, og priserne ligger gerne under de 300.000 kr (har inden anelse om kvaliteten af disse). Men en ting er at samle et sådant hus, og noget helt andet er at forbinde det med alt det grundlæggende rør/ledninger.

Så kort sagt, kan man gøre følgende:

1) Opføre selve fundamentet (punktfundament).
2) Få rør/ledninger ført korrekt ind.
3) Lave hele huset færdigt (vægge, gulv, vinduer, døre, loft).
4) Få rør/ledninger korrekt tilsluttet ind i huset.
5) Købe hårde hvidevare og møblere det.
6) Done

Det jeg primært lure på, er hvorvidt man kan adskille punkt 3 fra punkt 2 og 4, eller om rør/ledninger skal etableres løbende. For hvis det er tilfældet, så får man vel håndværkere rendende hele tiden og så bliver prisen vel noget helt andet.
hvis det er en skal på 70-80 kvm du skal bruge kan du få den bygget i hånden for mindre end 300.000 kr. Ikke nok med at du får et ægte bjælkehus bygget i hånden, du får også en skal der er tykkere, tættere, og af træ der er højere kvalitet end det der bliver tilbudt i form af "kits"...og det aller vigtigste, huset får sjæl......

Skallen er ikke det dyreste, det er alt det andet der får huset til at koste mange penge, helt afhængig af dine forventninger, og hvor kræsen du er.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også