Gasbeton til pejs

Hejsa,

Har en åben pejs, som jeg gerne vil ændre til en pejseindsats.
Har kig på en HWAM I 30/55 - men det vil kræve, at jeg skal have noget gasbeton sat op.

Siden skal lukkes, men der skal også laves en kant rundt om åbningen til pejsen. Det skyldes, at jeg har en 12 cm kant i bunden af min nuværende pejs, som gør at lågen til indsatsen ikke ville kunne gå i bund. Derfor skal jeg have lavet det plan fra bunden og op.
Se billedet her: Pejs

Kan jeg bruge gasbeton til det, når det alligevel skal pudses op? Og hvordan får jeg gasbeton sat fast på det eksisterende murværk - med noget som kan holde til varmen?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor gasbeton når nu der iøvrigt er anvendt (formodentligt) hårdtbrændte mursten iøvrigt.

Jeg ved godt nok ikke hvor varmt der vil blive inde omkring en sådan pejseindsats, men jeg er temmeligt sikker på at der vil opstå revnedannelser mellem gasbeton og murværk.
Desuden er det vel ikke så smart at opmure med et varmeisolerende materiale omkring en pejseindsats.

Og nu vi er igang så forstår jeg ikke hvorfor du i det hele taget vil lukke indsatsen inde bag murværk. Hvorfor ikke noget der tillader varmen at passere. Feks. stålplade, evt. perforeret med passende store huller eller lerdrænrør i murværk eller fedtsten/beton der jo i udpræget grad kan optage og afgive varme.

Der er mange muligheder.

 

Den vil jo ikke blive mere indbygget end denne:
http://www.hwam.com/files/site_upload/produkter/Indsatse/i3055/miljo/ref_img.jpg

Tror ikke indbygningen er et problem. Mere spørgsmålet om man kan sætte det fast på en måde - og om det vil slå revner. Ikke nemt at sætte mursten hen over pejse området. Siden kunne selvfølgelig mures op.

Nogle forslag?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis