kabelkanal 40*90 - fastgørelse af kabler

Har netop monteret 40*90 mm kabelkanaler langs mine kældervægge - fabrikatet er OBO.
Hvordan fastgør jeg bedst mine kabler i kanalen, der både indeholder strøm, data og antenne - vil tro, der er ca 10-12 kabler, så i et hjørne er det i hvert fald påkrævet at kablerne fordeles jævnt langs kabelkanalens bagside og holdes fast, da de vel ellers vil skubbe forkanten af kabelkanalen løs?
På bagsiden - midt i kanalen - sidder der nogle grå beslag - hvordan skal de anvendes?

Bedste hilsner
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej snedkerlim, det kan ikke lade sig give sig at stripse den sammen i bundter? og de gråbeslag, kan du ik dreje dem ned, så de holder på kablerne og derved ik falder ud af kanalen?

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Nu kender jeg ikke lige den specifikke type kanal, men som regel er der en "skillevæg", hvis kanalen skal benyttes til både strøm- og signalkabler.

Jeg ville i dette tilfælde holde strømkabler bundtet sammen forneden og så holde data- og antennekablerne for oven.

Hvis signalkabler lægges for tæt på strømkabler er der en risiko for støj, hvad der fx kan føre til lavere hastighed på datanetværk.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Man fastgører normalt ikke kabler i en kabel kanal. normalt er der nogle låse som monteres henover kablerne som så holder styr på den. som frøen siger så skal man holde stærkstrøm og signal kabler adskilt ifølge stærkstrøms bekendtgørelsen.

Jacob
Takker for svarerne.

Jo, den er go nok - de grå beslag, der sidder på kanalens bagvæg kan tages af og sættes fast mod forkanten af kanalen, så man derved holder kablerne inde i kanalen.

Såfremt signalkabler og strøm skal adskilles, må jeg vel stripse dem hver for sig og fastgøre det ene sæt i toppen af kanalen.

VH
ja altså nu har du jo købt kanalen og sat den op, men du burde nok ha købt en kanal på 40*90 som du har købt, men med 2 rum i altså en fysisk "plastik-væg" En til svagstrøm og en til dit stærkstrøm.... Men eftersom du du jo har købt kanalen og sat den op ville jeg prøve og bundte dem i sammen i stærk og svag...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hvis alle kablerne er isoleret mod højest forekomne spænding er der ikke noget i vejen for at stripse dem sammen i hver sit bundt.
@steinaa, skal man have den der skillevæg i kabelkanalen. Har den ikke her, har ingen problemer med overhøring imellem data og antenne. PDS kabel er skærmet og strømkablet er en alm. 3 fase + jord jord/vægmonteringskabel.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skillevæggen er ikke til på grund af støj. Det er udelukkende et spørgsmål om at holde installationerne adskildt således der er en klar afgrænsning til det autorisationskrævende arbejde.
Vidste jeg godt, men er det en fejl når den ikke er der, dumper mit hus på en K3

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis