Ukendt dørbeslag på terassedør ...

Har en brugt terassedør som jeg skal have monteret.

Desværre har den et dørsbeslag som jeg ikke lige kan identificere samt ikke mindst lige kan se hvordan det skal skilles ad for at afmontere døren fra karmen.

Dørens øvrige låsebeslag er AUBI. Dørbeslag set for fra:

Set 'fra ryggen' en 3 mm umbraco-skrue. Denne er delvis dækket af en plade som gør at den ikke kan skrues helt ud. Går ud fra at det er en justeringsskrue?!

Når døren åbnes ses at beslaget er 'lukket' med to skruer der ikke kan åbnes.

Det nederste hul i den del af beslaget som sidder på karmen indeholder kun på det ene af dørens fire hængsler en lille skrue som går mod/holder 'akslen' i beslaget. Disse aksler sidder dog så stramt at jeg ikke kan forestille mig at de kan/skal fjernes eller bankes ud.

/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke svar på spørgsmålet.

Men var det ikke lettere, at montere døren uden at skille den ad?

Sådan ville jeg selv, have gjort.

mvh jens

Det er sikkert plastdør vi snakker om her, og der lader man normalt dørpladen være monteret når døren sættes i og skummen, så kan man også klodse ud mellem dør og karmen....
Jeg har en ide.
nederst sidder der et hul. sidder der ikke en krater skrue der inde som kan holder palen oppe ?
Palen får du så fri ved at løsne den du mener er en juster skrue og skrue krater skruen ud.

Jacob
Det er rigtig nok en plastik terassedør - 1000 kr til en lokal tømrersvend der havde købt et nyt gammelt hus osv osv. Døren var kun 'brugt til kirkekørsel' og passede til det vindues hul der netop er blevet forstørret til et dørhul

Døren ER kommet fri af karmen! Rigtig godt med WD40 samt en kørnerdorn med lang hals fik liv i de fire tapper. I morgen lørdag sættes karmen i på gammeldags facon og så på med døren igen. Forhåbentlig uden det store besvær. Forestiller mig at jeg kan løfte den op med mine winbags.

Koluda: Kunne jeg lokke dig til at uddybe lidt?! Da karmen monteres med karmskruer gennem huller skjult af døren kræver det i min optik at døren ikke er lukket imens. Mener du at du bare ville sætte dør med karm i dørhullet, kile det hele på plads og så skumme for at fiksere døren indtil skummen hærder og så først derefter skrue karmen fast ... eller plejer i helt at springe karmskruerne over? Selv om det er plast er det med en termorude i fuld højde og en satans tung dør

/bjørn

Jeg brugte faste mellemlæg, ved karmskruerne, ingen skum, der blev stobbet ud med glasuld, fugestop/fuge---

Hvis du vil skumme den i, vil jeg nu ikke undlade karmskruerne, så holder de den på plads, så skummet ikke presser karmen...

mvh jens

Hvis det er de spinkle 50 mm karme som plastdøre tit bliver leveret med, så ville jeg fiksere den skum først med dørpladen i, og herefter skruer karmskruerne i når skummet er hårdet op i hjørnerne, men hvis døren tages af kan du jo montere den på den gamle dags måde...

Winbags er perfekte til opgaven.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis