Hvordan bliver vejret?

Hen over sommeren, er jeg så blevet noget træt i fjæset af løgnologerne fra dansk løgnologisk institut... blandt andre kendt som DMI.

Forudsige vejret kan de ikke. Fortælle hvorfor det ikke blev som forudsagt (bortforklaringer) er de eksperter i.

Der er utallige eksempler. Jeg har lavet en "husmandsstatestik", der viser, at de forudsiger den kommende weekends vejr om mandagen... sådan lidt "1X2, mangler" agtigt, som de gamle tipskuponer.
Når det så, hen ad ugen viser sig, at de har taget fejl, så rettes det til, omkring torsdag- fredag. (Det er jo også der, man kan se på vejrsatelitterne, hvordan de næste 1-2 døgn udarter sig.

Så proklamerer de med sikkerhed i stemmen, weekendens vejr.... som så,  i parantes bemærket, er 100% forskelligt fra det der blev forudsagt mandag!!
Og det har jeg så registreret ca. 10-12 uger... flot!

Men nu til sagen.
Jeg ved at de klogeste hoveder på internettet er samlet her på LDS.
Derfor vil jeg gerne have jeres forudsigelser om vejret de næste 4 måneder.
Sådan nærmere bestemt:
- Sensommeren
- Efteråret
- Vinteren
- Julen
Jeg er helt overbevist om, at ved samlet hjælp, kan vi med lethed udkonkurrere de officielle løgnologer.
Hvis jeg lavede så mange fejl i mit arbejde som de præsterer... ja så var jeg fyret for lang tid siden

Og lige til sidst... en kinesisk kejser der levede for mange herrens år siden havde 1000 løgnologer ved sit hof. Grunden var, at forudsagde de vejret forkert... så røg knoppen... det gav en naturlig afgang i jobbet......

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hen over sommeren, er jeg så blevet noget træt i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ Albino... det kræver sin mand at få tingene til at gå i kludder, men for at få det hele til at gå fuldstændigt galt, behøves en computer.  

Det er helt rigtigt, at det er utroligt svært, at forudsige vejret i DK, da vi i den (og måske også andre) sammenhænge, som du skriver, er forsvindende ligegyldige små.

MEN.... så mener jeg, at man skal lade være med "at lade som om"!!!
Og at man så i øvrigt scorer kassen på noget, som ikke kan bruges til andet end at promovere nogle få løgnologiske medielus fra løgnologisk institut, på TV kanalerne, er jo tragisk.
I langt de fleste tilfælde spilder man sin tid, hvis man bruger den foran skærmen, når vejrudsigten vises.
Så jeg synes ikke det er for hårdt... det er fakta
Hvis ikke de kan gøre det bedre end husmandsforudsigelserne... hvorfor skal vi så betale dem 30-40K i måneden for ingenting??

Med venlig hilsen

Jan

Jeg synes helt ærligt, at jeres beskrivelse af DMI's arbejde er helt vildt.

En vejrudsigt er altså et bud på, hvorledes vejret vi blive i de kommende dage og når jeg i dag kan se, at man forudser 16 mm regn på torsdag (om 8 dage) mellem kl 9 og 15, så ved jeg da, at det er et resultat af nogle modeller, som vil være behæftet med en del usikkerhed. Ser man i stedet på udsigten for de nærmeste to til tre dage, er jeg ret imponeret af, at modellerne kan give resultater, så man næsten på klokkeslæt kan se, hvornår der er regn eller blæst på vej.

Når der forudses f. eks 0,1 eller 0,3 mm regn, som det er tilfældet for min kommune i morgen mellem 8 og 10, så må man selvfølgelig ikke betragte det, som om alle lokaliteter får netop den mængde regn, men man må se det som at der i gennemsnit over et større område omkring København forventes at falde nedbør, og at det vil svare til den nævnte mængde indenfor denne og de tilgrænsende kommuner.

Hvis nogen med et simpelt barometer kan forudsige vejret med et bedre resultat, så synes jeg da, at vedkommende skulle sælge denne viden til de firmaer, der i dag abonnerer på forudsigelserne fra DMI. Vedkommende vil hurtigt blive en meget holden mand for mange firmaer er meget afhængige af nøjagtige forudsigelser.

Jeg har ingen personlige eller familiemæssige relationer til DMI.

Vildt.... nej slet ikke

Du skriver jo selv stort set det samme som vi har skrevet.... men på en pænere måde

At man rimeligt sikkert kan forudsige vejret 2-3 dage forud.
At de fleste lidt længere forudsigelser er  usikre.
At spå om vejret ind i næste uge er stort set umuligt.

Tro mig, jeg er i et firma, hvor vejret er meget interessant.
Alle vejrudsigter tages med et gran salt, pga. ovennævnte.

Alligevel er jeg tidligere endt op, i 20.000 fod, med en snestorm nedenunder... på trods af en forudsigelse om godt flyvevejr. 
Bl.a. pga. sådanne oplevelser, var den stående joke, at når løgnologen lovede regnvejr i weekenden, så kunne man godt invitere til udendørs BBQ party... så ville det formentlig blive godt vejr.

Iøvrigt har vi som tidligere nævnt i tråden, Voldborgs ord for at vi har ret

"Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det"
Robert Storm Petersen  

Med venlig hilsen

Jan

Nu ved jeg ikke om det er DR/TV2 eller løgnologerne der har ansvaret for de vejrudsigter man vælter ud over os i et syndigt væk.

Det der for nylig slog hovedet på sømmet for mig, var den aften/nat, som jeg omtaler andet steds, hvor Østsjælland druknede i helt vildt skybrud.

Vejrprofeten blev ved med at ævle om spredte småbyger, medens det stod ned i lårtykke stråler. Jeg var selv ude og køre i vejret og undredes på hele turen over, at der ikke var nogen advarsel om dette vilde vejr. Først næste morgen havde man set ud af vinduerne og opdaget, at rent faktisk var noget sludder man fyrede af.
Det behøver man da ikke lønne disse folk fyrsteligt for at pjatte rundt med i deres "shows".

Andre gange har vi oplevet, at specielt TV2 har sat landet på den anden ende, når de opfinder en nationalkatastrofe med 3-dobbelt fimbulvinter tilsat orkaner, torden og lynild, og det ender med et lille, stille drys sne.

Med venlig hilsen
ktm

Du kan jo lave din egen vejrstation

Annonce
Jeg har set noget af det samme, blot på en sten. Her var stenen dog væk i snevejr.
Nemlig, Håndværker.... sådan én lavede jeg selv for nogle år siden.
Lidt tyk kobbertråd og en sten fra haven...
Jeg har lige taget et billede af den:
(Du kan iøvrigt se dit eget indlæg på skærmen)

Er i øvrigt helt enig i ktms betragtninger

Med venlig hilsen

Jan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere