Skifte termoruder

Hej

Jeg har tidligere skiftet et par termoruder, hvor jeg nemt har kunne genbruge glaslisterne, men i mit nye hus (fra 1974) er der umiddelbart brugt linoliekit (eller noget i den stil) i stedet for gummitætningslister mellem træliste og glas, og det virker stort set umuligt at få listerne af i brugbar stand.
Det er lidt irriterende, for listerne er lidt specielle og i hårdttræ, så det ville være dejligt at kunne bruge dem igen. Er der nogen tip til at få skidtet af uden at ødelægge dem ? Brun sæbe, varmepistol, ??

MVH Leo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænkte også umiddelbart på en varmepistol, men det er du jo også selv inde på.
Slå evt. ruden ud, inden du begynder at varme helt vildt, for ikke at skidtet skal eksplodere.
Er varmepistolen ikke tilstrækkelig, ville jeg forsigtigt prøve med en bunsenbrænder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, der findes da en metode til at frigøre fx glaslister - hvis de nu SKAL genbruges. Det er en finecutter. Du kan se her, hvordan man bruger sådan én:
http://www.dr.dk/DR1/Goer_det_selv/...130718.htm

De glaslister der er i dine vinduer, hvad specielt er der ved dem?

Den dimension, på glaslisterne, du skal bruge er sikkert tæt på den, vi bruger i dag, ville jeg mene. Så hvis det drejer sig om fx mahogni, er det ikke umuligt at anskaffe dem - måske ved mindre snedkeri. Ofte får vi på min arbejdsplads besøg af folk, der lige står og mangler nogle lister. Det får de da gerne :-)

Så med mindre det er meget specielle lister, er det ikke bøvlet værd med at forsøge at genbruge listerne - for slet ikke at tale om evt. udgift til en finecutter.

Køb nogle nye lister, eller få dem specielt lavet. Det er sådan noget, vi også laver i min branche :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Så er jeg tilbage fra et lille smut til Østrig

Det er nok rigtigt at mine lister egentlig ikke er specielt specielle, jeg har bare ikke lige set nogen der ligner særlig meget, og når jeg nu ikke skifter alle ruderville det jo være fint at genbruge. Alternativt er at finde eller få lavet nogen magen til.

Listerne er skarpkantede, lidt vinkel på den flade der går ind mod glasset og med en rille ligesom på en skyggeliste, som skjuler unøjagtigheder, og unøjagtigheder er der bestemt. Flere mm variation på dybden af glasfalsen...

MVH Leo

Leo, det du beskriver om listerne, er en slags standardglasliste. Hvis du måler glaslisterne, har de en dimension på ca. 16 x 16 mm. Sådanne lister kan rimelig let købes i et byggemarked - Bauhaus, Silvan m.fl. - eller hos et mindre snedkeri.

Nu er der så en 'skyggefals' på dine glaslister. Det er ikke sikkert, du lige finder lister med en sådan, der hvor du køber. Der kan i stedet bare være en runding. Forskellen er ikke noget, man sådan lige bemærker.

Hvis ikke lige dimensionen er 16 x 16 mm på dine lister, så er snedkeriet nok sagen. Det sker nu og da,  at vi på min arbejdsplads laver individuelle mål på glaslister. Det er ikke noget, der koster 'en spids på en jetjager' at få lavet.

Svend Erik

Bygningssnedker

Indtil jeg for 2 minutter siden målte på listerne ville jeg have påstået, at de nærmere målte 20x12 mm, men du har jo ret: sådan ca 16x16, men med en skyggefræsning på ca. 4x4mm. Målet på fræsningen varierer faktisk også en del, jeg tror egentlig vinduerne er noget avanceret hjemmesløjd, der boede en pensioneret snedker i huset før os (dødsbo).
Jeg må en tur i Bauhaus og købe lister, tak for hjælpen til selvhjælp...

MVH Leo

Annonce
Hvis de lister du køber er af ubehandlet fyr vil det være en rigtig god ide at give samme lister en omgang svampe- og råd beskyttelse. Hele vejen rundt. De lister har jo en udsat tilværelse.
Vi er helt enige, og det var bestemt også planen at de skulle have den store omgang før montage, ligesom falsen også vil nå at få lidt pleje når den nu er fremme i dagslyset.
Det er jo på den slags detaljer at lav-det-selv kan overgå de stressede håndværkere, som med garanti ikke bruger over 10 minutter pr. glas der skiftes...

MVH Leo

Ellers er der jo også Københavns listefabrik

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis