Fjerne gammelt maling ved sandblæsning?

Hej,

Jeg har nogle gamle træ dørkarme og døre, som har 3-4 lag gammel maling, jeg skal have malingen af så de kam blive spartlet og malet på ny.

I den forbindelse forsøgte jeg med sandpapir og håndkræft, men det blev jeg hurtigt træt af, så prøvede jeg en ryste pudser, den hjalp intet, så prøvede jeg min båndpudser, den kunne tage det, dog tager det meget lang tid, og den er også meget hård ved træt de steder hvor malingen sidder ekstra godt fast.

Derfor tænkte jeg, at jeg ville prøve sandblæsning, jeg købte en lille sandblæser pistol med beholder til min kom pressor, samt noget sand. Men sandet præller bare af på malingen, man kan intet se.

Sandblæser pistolen samt sandet købte jeg i Haraldnyborg (så jeg var forberedt på begrænset succes), men jeg ved ikke om det er sandet, pistolen, kompressoren (lader ca. 9 bar) eller det hele som er problemet?

Jeg vil høre om det findes et sandblæser udstyr til private, altså som er til at betale, som kan løse min opgave, at fjerne flere års gammel lag maling fra træ?

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu forstår jeg ikke helt, hvorfor du absolut skal have malingen af, hvis det kun drejer sig om 3-4 lag. Med mindre der er andre forhold du ikke omtaler, så burde du kunne nøjes med at slibe til overfladen er glat, uden knaster.

Men hvis du VIL af med malingen, så tror jeg heller ikke sandblæsning er vejen frem, da du sikkert vil skade træet når malingen er væk. Sandblæsning benyttes som regel kun ved hårde materialer, som stål.

Som jeg ser det har du 2 muligheder:

1) En varmepistol og en skraber. Varm malingen op til den bliver så blød at du kan skrabe det af.

2) Smør brun sæbe på (den rigtige, geleagtige), pak ind i køkken-film, vent et par dage, så skulle malingen kunne skrabes af.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Sandblæsning lyder i mine ører alt for hårdt mod træet. Det vil jeg til alle tider fraråde.

Tilgengæld lyder Kermits svar rigtig fornuftigt. Nu ved jeg ikke hvor gamle døre og gerekterne er - husk hvis de er meget gamle (fra før ca. 1950) kan det underste lag maling vær blyhvid. Vær derfor forsigtig!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan reelt ikke sandblæse træ og andre relativt bløde materialer.
Sandkornene preller af på overfladen. Det svarer i nogen grad til at slå i en dyne.
Den bløde overflade afbøder nærmest sandkornets kraft. Det glider bare af.

For et par år tilbage fjernede jeg mindst 5 gange maling på nogen gamle træmøbler.

Jeg husker ikke, hvad det hedder, men jeg malede en slags flydende stads på (ja hør lige på eksperten), som fik lov til at sidde på i 10 minutter, hvorefter malingen begyndte at boble af - parat til at blive vasket af med vand.

Det kræver absolut et par kraftige handsker for ikke at boble med...

Plus at det skal foregå ude i den friske luft!

Din lokale farvehandler burde kende til det ”flydende stads” – spørg ham/hende.



Abeloneto: Det er nok det der populært kaldes BUMS...
Men hvorfor dog tage det af? Slib det grundigt med en rystepudser. Afvask. Grundmale. Spartle de steder ud der er ujævne af nogel omgange og giv det færdigmaling af nogle omgange.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hedder Skrap maling fjerner, Bums er giftigt og må ikke sælges mere...og det virker fint, tager bare lidt længere tid, men det opløser malingen :-)
Hvis det er meget gammel maling, er min triste erfaring, at man kan købe sig fattig i div. kemikalier, som aldeles ikke virker.
Jeg måtte gribe til bunsenbrænderen, før det lykkedes mig at rense nogle gamle loftsbjælker af. De gamle døre og gerikter røg ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er noget sludder, at man ikke kan sandblæse træ, det kan man sagtens.

Jeg har en kraftig ½-prof sandblæser, den kan da snildt klare det.

Men det er særdeles hårdt ved træet, det bløde træ, mellem åerene, forsvinder der rigtig meget af, årene står tydeligt fremhævede, mindst 1 mm forskel, i fyretræ.

Dessuden vil de kræve en omfattende afdækning, så brug nogle af de andre gode forslag.

mvh jens
Ja, selvfølgelig kan man sandblæse træ hvis man anvender den tilstrækkelige kraft.
Man kan osse spule maling af med en tilstrækkelig kraftig spuler.
Man kan osse hugge malingen af med en brændeøkse.

Men som du selv så rigtigt skriver så dur det ikke.
Fordi man ødelægger eller beskadiger emnet helt eller delvis.
Med risiko for at lyde sådan lidt "Det Leth" agtigt.... brun sæbe (den tykke geleagtige) og madfilm.. du smører den brune sæbe på med en pensel i god tykkelse og dækker grundigt af med madfilmen, der må ikke være nogen luft..

Så lader du dem ligge/stå et par dage, hvorefter malingen kan fjernes med en stiv børste og lunkent vand - det virker har med stor succes brugt metoden på egne døre, karme osv..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også