Vindueslister klæber til vindue.

Halløj.

De lister driver mig til vanvid.
Når vinduet skal åbnes, skal man knalde hånden på træet for at åbne det.
Det er bondegårdsvinduer af træ fra ca 1980.
Har prøvet at smører listerne med følgende : siliconespray, låseolie, madolie og wd40.
Nogen der har et tip ?

 The day you quit is the day you lose.
Halløj. De lister driver mig til vanvid. Når... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er uden betydning.
Klæbetendensen til fortsætte ud i al fremtid.
Hvis du pensler talkum på skal behandlingen formodentlig fornye fra tid til anden.
Det gør jeg thivertefald.
Gammel indlæg, men ja problemet er den vandbaserede maling, der får listerne til at klæbe.

Nogen der i siden 2010 har fundet en god løsning - har nemlig samme problem efter dårlig råd fra farvehandler om at bruge vandbaseret maling på viduet. Ville helst smøre oliebaseret ovenpå, men den går vist ikke. Og at slibe alt det vandbaserede af igen - puha, ikke ønskeligt.
Hej Henrik.
Du har ret - og du har ikke ret
Det kan sagtens være malingens skyld, men det har intet at gøre med at den er vandbaseret.
Vi brugte tidligere en vandbaseret træbeskyttelse som, hvis vi brugte den på vinduer, nærmest kunne lime liste og vindue sammen...
Løsningen er simpel, men træls, mal den over med en bedre egnet, men stadig vandbaseret maling.
Vi bruger, og er rigtig godt tilfreds med, Sigma Torno Satin, men der findes masser andre

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Har virkelig heller ikke hørt eller oplevet at det direkte er den vandbaserede malings skyld at de klister sammen. Det nok nærmere som martin skriver den type maling du har brugt...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det eneste rigtige er at udskifte listerne har selv oplevet dette de er jo trods alt heller ikke af nyere dato mvh.

LBL
Annonce
Hvis det er på grund af malingen de klæber fast, bliver det fast arbejde at skifte de lister indtil han gør noget ved malingen
Det produkt som vi (ved en fejl) brugte, klæbede til listerne og ikke omvendt - ikke dermed sagt at det ikke kan være fornuftigt at skifte listerne alligevel, men fjollet at skifte dem bare for at rive dem i stykker igen på grund af en skidt maling

www.malermester-hansen.dk
Nogen der kan bidrage med noget nyt i denne tråd?

Nu vil jeg nemlig til at gøre noget ved mine klæbende vinduer. Har pøvet at smøre listerne med silikone, rense listerne med sprit osv. Det virker nogen tid, men så er problemet tilbage.

Så tror løsningen er slibe anlægsflade og så ny maling. Nogen der kan anbefale en god vendbaseret vindues maling, der ikke klæber til listerne.

PS kan jeg undgå slibning og blot bruge grundrens og så male ovenpå den gamle klæbende maling ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også