Sabb 8 hk diesel

Hej
jeg har sådan en ældre sag i en båd jeg næsten har har købt.
Den går som en drøm, men alligevel påtænker jeg at udkifte oliefilteret da jeg ikke ved hvor gammelt det er.

Nogen der ved hvilken type det skal være?

Er det nemt at skifte? (har aldrig prøvet)

fosser olien ud?
falder der skruer, skiver, pakninger osv. med ud?

Tak
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
spørgsmål 2:
Køler den bedre hvis man tilsætter ½ vand og ½ blå kølervæske? i stedet for kun vand?
Hej Mandyhand

Det første spørgsmål ved jeg ikke noget om. Men det med kølevand kan jeg da sige lidt om. Det vil være yderst klogt at komme kølervæske i i forholdet som du har beskrevet. Motoren kommer ikke til at køre bedre, men du beskytter de indvendige dele af kølefladerne, da der er såkaldte inhibitorer i, som neutraliserer den kalk, som der nu engang er i alm. postevand. desuden så er motoren frostsikret ned til ca 30 - grader. Så det bør du gøre.

Mvh Finn
Hej Mandyhand

Har været inde og søge på nettet. Hvis du skriver "model h-hg.tiff sabb motor" i søgefeltet kommer der flere muligheder med Sabb frem. Men den første af dem er en hjemmmeside med en komplet instruktionsbog over din motor, og så er den endda på norsk.

Mvh Finn
Hej Finn Gevind,
Skal det være den røde eller blå kølervæske
hvad er bedst?
Den blå (glycol) er fin til de fleste motorer.

Normal anbefaling til marinemotorer er mellem 30 og 50% glycol.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
hej
kan man bruge 15w40 mineralsk olie i denne motor?
såvidt jeg husker sidder oliefiltret i venstre side set bagfra - og jo der kommer lidt ud fra filtret når man løsner det, men tag en 2,5 L dunk fra f.eks. køler eller sprinkler væske og skær siden op med en kniv læg den under filtret så ryger hele "skidtet" ned i "karet" det er kun den olie der er i selve filtret der ryger ud efterflg suges resten ud igennem hullet til oliepinden - selve forskruningen til oliepinden kan skrues ud så har man et fint stort hul at arbejde i olie påfyldes ad samme vej.......samme teknik kan bruges ved udskiftning af indsat til brændstoffilter.
der står et nummer på filteret eller endnu bedre tag det med til f.eks mekonomen eller en maskinforretning evt. en bådudstyrsforretning.

En 15/40 olie er udmærket til denne motor.

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej miwi,
Tak for svar.
Har forsøgt at få det gamle Champ oliefilter af. Men det vil det ikke, - selvom jeg har givet det lidt W40.
Nogen trick til at få det af?
Jo der findes jo et par grumme grove metoder :-) men først en god oliefiltertang plejer at ku løsne de fleste filtre, men du skal lige tjekke om det er et indsatsfilter så er der som regel en bolt igennem bund eller top af filtret - et af mine grove trick består i at banke en kraftig skruetrækker igennem filtret og så er det bare at dreje - men det sviner en del på denne måde og kræver en smule plads omkring filtret - hvor sidder dit oliefilter helt nøjagtigt ???? bare så det ikke er det forkerte filter du tager under behandling og er det et indsatsfilter må du IKKE bruge skruetrækker metoden så ødelægger du filterhuset og så bliver det lidt bøvlet og halvdyrt at få et nyt fra kaj klyn

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej igen,
jeg vil ikke ty til vold....så hellere købe en tang eller finde på noget andet.
Hvis man står ved gearstangen så sidder det bagerst til venstre. Oven over sidder olietrykmåleren. (og to bolte.
det er den type filter hvor der er et indvendigt gevind i midten og en pakning udenom langs kanten af filteret.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis