madass sachs 49cm3 ventil justering

Jeg er ved at samle en 4 taks, 49cm3 sachs motor med overlæggende knast for en ven.
Jeg mangler at finde ud af hvad momentet er for topstykket og ventiljustering.
Skal motoren være varm ell kold, og hvor meget skal insugnings og udstødnings ventilerne
justeres til. På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ventil justering ligger i udblæsingsventil er på 0.10 (0.15)
det er fordi at udblæsnings ventil er varmere end indsugningsventil.
og indsugningsventil er på 0.05 (0.10)
så ungår du "klabren i tomgang.
og måles med søgerblade.
og det kræver flere forsøg for at tilpasse.
og justering forgåre med "kold"motor.
Sachs Madass servicemanual : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/madass_servicemanual.pdf

Tilspændingsmoment står på side 12 og 80.

Ventiljustering står på side 26.
Det står ikke så tydeligt men jeg er rimelig sikker på der menes 0,05 mm for indsugning og 0,08 mm for udstødning.
Og motoren skal være kold (under 35 grader celsius) ved ventiljustering.

Se eventuelt også : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/altomsachs.php
Honda Dax og CD skulle "i gamle dage" stilles 0,05/0,08. Nye motorer 50-70-90-110-125 cc motorer kan tåle at stå 0,05/0,05 uden problemer. Og det kan den lille Sachs madass også selvom der står 0,05/0,08 i manualen.
Den mindre tolerance er blandt andet blevet tilladt da Honda og alle kopierne begyndte at køre med kuglelejer i topstykket i stedet for blot oliesmurt glideleje i topstykkets aluminium. Ventilerne er også blevet 0,5 mm tyndere i diameter, og dermed også lettere men det er en helt anden snak.

Honda har aldrig nævnt 0,10, hverken på Amigo, P25, Dax, CD50. En Honda CB500 four kører også med 0,05/0,08 bare til sammenligning selvom det er en større motor men længere ventiler som derfor vil udvide sig det mere pga varmen.
En Briggs&Stratton 2 og 3 hk sideventilet plæneklipper motor skal fx stå 0,15/0,20, og en Man B&W 6L23/30 skibsmotor/generator skal stå 0,50/0,90 bare for at have noget at sammenligne med.
Alle omtalte skal stilles i kold tilstand.

Når man har prøvet det nogle gange er det let som en leg, men som skrevet af hansen kan det godt tage lidt enstra tid at ramme plet de første par gange. Og husk at søgebladene lige skal nippe let når det passer.

4stroke.dk
Og forresten, Honda oplyser 9-12 Nm for topstykket. Det er 6 mm.
jeg kan godt huske knast akslen til stopstykket med glideleje
som de kaldte kødbenet.! på grund af udformning.
og de tunede udgave var med kugleleje i topstykket.
men de er smittet af til gadebrug. men længere holdbarhed.!

den har jeg set i den tyske hjæmmeside om madass knallerter
med 4 takt motorer.
tuning af madass motorer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis