Fugt i kælderen

Hejsa,

Jeg var lige ved at trække nogle kabler i min kælder igår, og rykker så mit skrivebord ud og finder bagved det en plet "fugt/mug" ved det nederste hjørne på væggen.
 
Det er kun ca. 2 måneder siden jeg flyttede ind, så skrivebordet har max stået der 2 måneder.

Se evt. dette billede: http://nicoweb.dk/fugt.jpg


Der er også i et andet kælderrum små næsten usynelige revner i fodlisten hvor der dannes noget mug oven på (Minder mest om noget grøn støv, som let kan tørres af)

Er der nogle gode råd til hvordan man kan komme dette til livs?

Vh.
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har været sommer, høj luftfugtighed, megen regn på det sidste.
Svært at sige hvad det skyldes. Rengør med Rodalon eller grundrens eller andet. Og hold øje med situationen.
Kik osse efter andre steder i kælderen, i skabe, bag det til enhver tid i en kælder opmagniserede skrammel osv. :o)

det er svært at sige, men det ser helt nyt ud, så man må håbe at tidligere ejer har været reel og ikke bare sminket kælderen. dog ser det ud somom der er brugt glasvæv og sikkert en almindelig acryl maling ovenpå, hvilket er totalt "no go" i en kælder.
acryl maling er tæt og tillader ikke væggen at ånde, hvilket betyder at fugten hober sig op i væggen og da malingen tillige er organisk vil den begynde at mugne.

derudover er det også en rigtig dårlig ide med gulvtæpper på et kældergulv. hvis det er et splinter nyt hus eller det virkeligt er gennemrenoveret ville jeg dog ikke være betænkelig, men det kræver at der er lavet omfangsdræn og noget tætning af soklen udefra og evt isolering + at gulvet er bygget med fugtspær, isolering osv osv.

Nå men nok om hvordan det bør være.

Man må aldrig stille ting klods op af kældervæggen, der skal kunne cirkulere luft så fugt kan transporteres bort, så stil f.x. dit bord 5-10 cm fra. og du skal lufte godt ud dagligt. en rigtig god investering er sådan nogle friskluftsventiler til vinduerne hvis du ikke allerede har sådan nogle.
Lugter det af "kælder" i kælderen ? for det er også et tegn på fugtproblemer.


Tak for svar.

Huset er fra 1930'erne, det er en bungalow villa - der blev malet i kælderen i sommeren 2009.

Sælgeren sagde at han ikke have oplevet fugtproblemer overhovedet - men han havde selv kun boet i ejendommen i ca. 1.5 år.

Der er ikke dræn om huset - jeg er usikker på hvor godt soklen er tætnet/isoleret.

Der er kun et par små vinduer i hver rum i kælderen, de har stort set været åbne siden jeg flyttede ind - og der er umiddelbart en fornuftig temperatur i kælderen (Nu har der jo været ret varmt på det seneste).

Der lugter meget lidt af kælder.
Du skal ikke lufte ud i kælderen om sommeren. Når den varme og fugtige luft kommer ned i den kølige kælder, fortættes vanddampen og sætter sig på vægge og gulve. Så det kan være derfor selvom jeg også tror mere på at det er kommet igennem soklen.
Annonce
Var det min kælder, blev der sat affugtere op, selv om det koster strøm.
Ligeledes ville jeg sætte hygrometer i hvert rum og så følge udviklingen, meden affugterne kører. Det vil nok tage det meste af en måneds tid før luftfugtigheden er bragt ned på 40-50%
Til vinter ville jeg se, hvad der sker med luftfugtigheden, når der kommer varme på. Så skulle fugten ikke gerne stige væsentligt.

Hvis der stadig kommer mug, er der noget, der tyder på at der trænger fugt gennem væggen.
Hvis muggen ikke kommer igen, så er det nok mere kondensslag, der har forårsaget sørgeligheden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en affugter stående permanent i min kælder, du kan købe en for billige penge hos Onkel Harald - eller et af de andre steder hvis det skal være noget fancy med display og den slags - du kan sikkert også finde en der larmer mindre end den fra harald

Den er sat til at holde under 65% da jeg forstår det er der skimmel opstår - ja den koster noget strøm, men det er bare prisen for at bruge kælderen til beboelse
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay - men er det den rigtige løsning at få sat et par affugtere op?

Eller burde jeg overveje en anden løsning på sigt? tænker på dræn og isolering osv. Kælderen går ca. 1 m. under jorden.
Klart at udvendigt dræn, isolering og vandtæt membran er den rigtigt og langsigtede løsning - men det er dælme et større og dyrere projekt

Du kan ikke efter min mening ikke rigtigt gøre noget holdbart indvendigt (f.eks. isolering) - men generelt er det vigtigt at dine kældervægge kan trække vejret, lidt fugt i en gammel kældervæg fra 30'erne er helt normalt og ikke noget problem - bare du kan komme af med fugten, og der er væv+plastikmaling selvfølgelig ikke optimalt - du kan få forskellige malinger og ting specielt til kældervægge som kan ånde

Men en ok affugter koster 500-1000 kr... og så får du nogenlunde styr på indeklimaet - køb også et par fugtighedsmålere og sæt op i forskellige rum så du kan holde øje med fugtigheden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svaret.

Jeg vil prøve sådan en affugter..

Burde jeg i samme omgang få fjernet det væv+plastikmaling? og finde noget mere egnet her.



Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også