Kan man montere lampe direkte på lampeudtag

Et billede siger mere end 1000 ord, så se på billedet Jeg har en lampe, der skal monteres på en metalskinne. For optimal placering af lamper og et æstetisk hensyn så passer det bedst med en placering direkte på lampeudtaget. DEnne metalskinne kan passe perfekt på lampeudtaget og der er sågar huller i lampeudtaget som passer med den metalskinne, der skal monteres. Min tvivl er dog opstået, da det virker som om, at metalskinnen kort berører både N og M1 (strømførende). Jeg har prøvet at sætte den til og det virker fint. Jeg er dog blevet i tvivl om, hvorvidt dette egentlig er særlig smart...
Et billede siger mere end 1000 ord, så se på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
50x50 må ikke bruges mere som loftudtag kun ø80 lampeudtag. Var lige og tjekke det. Og forfradåser må ikke bruges i lofter.

stitz

Skrevet af Næstformanden på 28 aug 2010 16:31
@Stitz: 50x50 lampeudtag må gerne monteres i 1M forfradåser, når disse sidder i loftet!
Jeg mente heller ikke at man måtte. Men der er kommet regler der siger det modsatte.


Næstformanden


Det er blevet tilladt at bruge forfra-dåser i loftet, men ikke til rosetmateriel, så det dur ikke med et 50x50 lampeudtag. Du må derimod godt sætte en afbryder, stikkontakt eller en lyd-giver i din forfradåse i loftet.
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=504D2142
LK fuga forfradåser er kun godkendt til vægmontage og ikke i loft.

stitz

Skrevet af stitz på 28 aug 2010 17:01
LK fuga forfradåser er kun godkendt til vægmontage og ikke i loft.


Ikke efter producenten anvisninger http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=504D2142 Bare man ikke sætter lampeudtag i den
Annonce
Har fundet denne tråd fra en el inst.


Jeg beklager at have skrevet mit indlæg og erkender at, det er fuldstændig forkert.
Det er "desværre" korrekt at, LK foreskriver at forfradåser kun må benyttes i pladevægge og delvis i skrå vægge.
I anden forbindelse har jeg netop haft et møde med Sikkerhedsstyrelsen, som naturligvis kunne bekræftet dette. Tilsyneladende er dette dog først kommet frem for år tilbage, hvilket vil sige at, tidligere tiders forfradåser i loftet godt kan have været lovlige, da det ene og alene er producenten der foreskriver, hvad dåsen må anvendes til.

MVH
Stadigvæk Aut. El-installatør
Michael Holm


stitz

Stitz --> Det _var_ rigtigt for to år siden... men tingene ændre dig...

http://www.lk.dk/download/Produktinformation/lk-produktinformation-1-2010%20.pdf - se side 4 (PDF side6)

Mvh Daniel - Elinstallatør
Jeg har læst det. Det går sgu stærkt. Har været på stærkstrømbegentgørelsen i december og der måtte man ikke, det sagde skolen ihvertfald. Men du har ret det kan jeg se. Jeg kan godt forstå at der er mange der ikke kan følge med i vores regler. Men lampeudtag er stadigvæk PL dåse.  Jeg takker.

Mvh. Peter - bare elektriker haha


stitz

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis