Kan man montere lampe direkte på lampeudtag

Et billede siger mere end 1000 ord, så se på billedet Jeg har en lampe, der skal monteres på en metalskinne. For optimal placering af lamper og et æstetisk hensyn så passer det bedst med en placering direkte på lampeudtaget. DEnne metalskinne kan passe perfekt på lampeudtaget og der er sågar huller i lampeudtaget som passer med den metalskinne, der skal monteres. Min tvivl er dog opstået, da det virker som om, at metalskinnen kort berører både N og M1 (strømførende). Jeg har prøvet at sætte den til og det virker fint. Jeg er dog blevet i tvivl om, hvorvidt dette egentlig er særlig smart...
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke gøre det!
-I hvert fald ikke uden en form for isolering mellem de to ting.

Selvom jeg er gammel elektriker, må jeg indrømme at jeg simpelthen ikke kan huske reglerne omkring lampesteder, mht. om man selv må pille lampeudtaget ned, og samle i kronemuffer eller dobbelte samlemuffer.
Hvis du gør sådan, vil de yderste huller i metalskinnen, passe med de skruehuller som lampeudtaget sidder med.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Uha det ser lidt giftigt ud, du har skruet direkte i lampeudtaget.. selv en brøkdel af en milimeter udskrudning af dine terminal skruer vil skabe en kortslutning - helt sikkert en direkte farlig og dårlig løsning

Jeg ville have skiftet lampeudtaget til et af de mindre firkantede, så burde du kunne få plads til beslaget ved siden af udtaget og samtidig skjule lampeudtaget hvis det er det du gerne vil

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ok modtaget. Det bliver pillet ned ASAP

Tak for hjælpen.

Jeg har 2 pendler hængende i huset, og benyttede præcis samme fremgangsmåde som næstformanden beskriver. Jeg er også uddannet elektriker, men har har ikke været beskæftiget i faget en del år - så om der er kommet regler siden dengang, der forbyder at "slutte af" med kronemuffer i et lampeudtag skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er ihvertfald langt mere fornuftigt end den løsning du har på nuværende tidspunkt.
Den går ikke den instalation. du skal bruge den plastikholder til at holde lampen i og ikke skinne hen over. Og som frw skriver at han ville skifte den til en firkantet lampeudtag. Den går heller ikke de må kun side i vægge "lodret". Du skal skrue dit beslag op ved siden af lampeudtaget.

stitz

Annonce
Du må gerne skrue lampeudtaget helt ud også montere med samlemuffer, bare der er en skjuler ud over "holdet".
Og din skinne skrues hen over hullet.

stitz

@Stitz: 50x50 lampeudtag må gerne monteres i 1M forfradåser, når disse sidder i loftet!
Jeg mente heller ikke at man måtte. Men der er kommet regler der siger det modsatte.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har næsren lige været på stærkstrømsbegentgørelsen kursus. Og der var der mange elektrikere der kiggede lidt da han sagde at 50x50 kun må side i vægge.

stitz

Men jeg kan blive lidt i tvivl om da kun var ved indmuringsdåser eller om det også galt forfradåser.

stitz

Jeg er ikke helt med på de noder mere. Men der var en anden gut herinde, der havde haft 10% eftersyn. Og der sagde de ikke noget til det!
Derefter kom den diskussion så.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis