Gulvtæppe-tlskæring.

I min stue er allerede spånpladegulv og jeg vil udlægge gulvbrædder i den ene ½-del. I den anden ½-del udlægges spånplader i samme tykkelse som brædderne derovenpå gulvtæppe.
Gulvtæppet skal afsluttes på en eller anden måde - på gulvbrædderne.
Det bliver ikke et lige snit, men nærmest S-formet.
Og her kommer ?
Kan man skære i et tæppe på den måde - uden at det trævler?
Og hvordan laves kanten/snittet?
Kan der syes noget bånd på eller limes eller hva' gør man?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg læser dit indlæg, kommer gulvtæppet til at ligge højere end gulvbrædderne... mener du det ?
Hvis du mener det, kan jeg godt se, at du har et problem. Tæppet vil begynde at trævle.
Iøvrigt vil det da komme til at se... ja, undskyld mig... mærkeligt ud, med et gulvtæppe, der er f.eks. 0.5-1.5cm højere end det tilstødende trægulv.
Ville det ikke være pænere, at støde tæppet op til, de i S-form udskårne, gulvbrædder?

Måske kan du forklare nærmere...?

Men hvis du vil have gulvtæppet liggende ovenpå, og højere end trægulvet, ja så kan du jo få det kantsyet. De her kan bl.a. klare det:
http://jemtex.dk/gulvtaeppe.php


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

det er ikke så svært , men holbarheden kommer meget an på hvordan det er vævet
tæppet limes til pladerne i kanten , har du ikke rigtig tæppelim kan hvid snedkerlim bruges , pensel en 5 cm bred strime på undergulvet langs kanten , skær tæppet til med en skarp hobbykniv , vigtig den er meget skarp og der skæres lodret
lim nu forsigtigt kanten med klar papirlim så trådene bliver låst ( du skal lidt op på trådene , men ikke helt op , ellers bliver der en hård kant )
Tak for svar.
Ja, jeg havde tænkt mig at lægge ud OVEN på gulvet og lave en afslutningder. (På samme måde som man ligger et løst tæppe ud på gulvet - under sofabordet f.eks.).
Et antikt afganertæppe ser da meget fint ud . bare lagt ud oven på gulvet. :o)
Jeg har hidtil anset det for for træls at skære den kurve i gulvbrædderne og så udlægge tyndere plader under tæppet. Således at der fremkommer em kant på f.eks. 6 mm højdeforskel.
Men det ender måske med at blive løsningen.
Det der kantsyning hvordan foregår det. På et værksted eller ved montagen?

Metoden med at lime og skære er fin. Men det må være ret vigtigt hvilken tæppetype det er. For at undgå at det trævler. Jeg kender kun 2 slags gulvtæpper, dem med løkker og dem der er skåret op.
Men hvor langtidsholdbar er mon løsningen? Ligesom kanten af skumbagsiden vil blive meget synlig.
I stedet for at kantsy kan man så kantlime? Nærmest som et stykke U-formet stof der skuppes ind over tæppekanten og limes - på en eller anden måde!!!
skal det kantsys bliver det ret dyrt ( 50-100 kr pr m )
et opskåret tæppe er det bedste , det trævler ikke , men det kan sagtens lade sig gøre med et lykkesyet tæppe , når bare det bliver limet , men det kræver lidt øvelse
det med at lime ind over tæppet har jeg aldrig prøvet , men tror nu ikke det bliver godt
Det er en hovsa løsning at forsøge noget med kanten selv, få de nu lavet proff, det er trods alt noget du skal gå og se på i mange år. Og når du så har fået syet kant på kan du fastgøre tæppet med ganske almindelig dobbeltklæbende tæppetape.

Køb billigt og Græd mange gange - Køb kvalitet og Græd en gang

V.h.  Håndværkeren
Annonce
Tak for svarene.
Jeg har kun er 3-4 meter så jeg synes nu ikke at der er så dyrt at få kantsysyet.
Men forstås ved kantsyning at der påsys et bånd eller hvad?
Og gøres det på stedet. For hvis ikke skal tæppet jo lægges på først, tilskæres, tages op og rulles sammen, transporteres frem og tilbage. Noget bøvl, selv om tæppestumpen kun vil være måske 18 m2.
i de fleste tilfælde er det overluukket kant , men det kan også lade sig gøre at få bånd på
du skal have sendt tæppet ind , så lav en tegning med presise mål , så der er 5 cm til at skære det til langs væggen og lav så en skabelon til den buede side
brug et stykke afdækningspap ( gulvpap ) i 100 cm brede til at skære skabelonen ud i , så kan de skære det til efter den og få det kantet inden du får det hjem
og regn med en uges leveringstid når det skal kantes
Tak skal du ha'
Jeg vil overveje den videre tæppe-kant-strategi i forb. med projektets planlægning og gennemførelse.

Lød det ikke flot? Kaos kadles det osse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også