Kabel til udendørs spot

Hej
Jeg skal til og lave udendørs spot i mit udhæng, men er i tvivl om hvilket kabel jeg skal bruge til det, har hørt det skal være noget bestemt da det er udendørs, jeg regner med at det skal være 230v spot.
Er der nogen væsentlig forskel på om det er 230v eller 12v og hvad ville i men e er bedst og hvorfor?

Mvh. Brian
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens bruge ganske almindeligt installationskabel, f.eks. fra onkel Harald

Er personligt gået helt væk fra 12V installationer, jeg gider ikke alt det bøvl med transformator (som jo skal være tilgængelig), belastning osv.. du kan få så mange fine spots til 230V som må indbygges direkte i isolering osv. hvis du f.eks. går efter en udendørs GU10 spot, du kan nemt skifte fra halogen til LED osv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen

Tusind tak for svaret, jamen jeg tror da bare at jeg henter noget almindeligt installationskabel og sætter 230 v spots i udenfor så, og så skifter jeg dem bare ud med led har nemlig også spots indenfor som jeg så samtidig kan skifte ud til led.
Bare husk at dine udendørs spot selvfølgelig skal være til... udendørs, de skal hede noget med IP44


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og så husk lige at du ikke selv må lave den installation, da det et en fast installation.
Ikke for at være hellig.
Få nu en elektriker til at lave det.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Må jeg ikke selv sætte spotsene op i udhænget og forbinde dem med kablerne så elektrikeren bare skal montere kablet i stikkontakten?
Annonce
Må jeg ikke selv sætte spotsene op i udhænget og forbinde dem med kablerne så elektrikeren bare skal montere kablet i stikkontakten?

Nej...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Grisling -> Når du sætter spots op, er det en fast installation og det skal der en aut. til... Og det er nok de færreste der ville vælge at afslutte det i en stikkontakt. Men går ud fra du tænker på en afbryder?
Men når elektrikeren har sat spotsene op må du gerne udskifte den mener jeg...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Det har været oppe et par millioner gange og svaret er det samme hver gang.
Nej du må ikke lave fast el installation hvilket dette her hører under.

Hva man så reelt gør er jeg så personligt lige glad med

Det jeg bider mærke i er at din viden virker begrænset, i det du spørger om du må bruge samme kabel om det er en 230 volt eller  en 12 volt. Pga. ohms lov vil den strøm mængde der skal igennem kablet ved en 12 volt installation være mange gange større hvilket så kræver en langt tykkere kabel. Så kort sagt, nej det er ikke samme kabel.

Derud over så forbinder man aldrig sådanne lamper til en stik kontakt !

Hvis du har en afbryder indendørs, eller mulighed for at sætte en op, skal det jo også være der du tager strømmen fra til dine lamper. Derfor skal du både have nul og leder med ud til dine udendørs belysninger.

Kabel valg er begrænset til at det skal være godkendt til det du vil. Om det skal igennem forskellige bygningsdele, hænge frit eller andet (det ved du).

Som sagt. Din viden virker lidt begrænset så måske du skulle alliere dig med en elektrikker eller så læse mere om det på nettet.

Held og lykke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det kræver en del erfaring at lave en spot installation, da der er mange regler omkring dette.
Man bruger ikke alm.installationskabel fra Harald, men gerne blød kabel og gerne varmefast.
Hej Grisling

Jeg ville vælge indbygningsspot til udhæng i 230 V og så med Gu10 fatning,fordi det er ganske simpelt at montere og så fordi at fatningstypen Gu10 er meget alsidig der findes Alm. spotpære, Lavenergipære og LED pære til disse og igen så er der mange forskellige watt størrelser.

Det ville være en god ide at vælge en udvendig indbygningsspot der er galvaniseret eller med alu krans som alternativ rustfrit.

Du kan bruge 3x1,5 Pkaj ledning til spot i udhæng, det kan som regl købes hos den lokale elektriker.

held og lykke med dine indbygningsspot i udhænget, og har du spørgsmål til belysning eller lys og lamper så må du skrive til mig.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis