Fundamentsbjælke

Vi skal bygge nyt enfamilieshus. Den bærende konstruktion bliver lavet af limtræsrammer konstrueret af limtræsbjælker på 433x160mm, der bliver ca. 4 meter mellem rammerne og der skal benyttes 5 rammer til huset. Da den lodrette last fra huset skal overføres til bæredygtig jord via 10 rammeben konkluderer jeg, at det nemmeste ville være at lave punktfundering. Mellem punkterne vil jeg benytte fundamentsbjælker af beton, som altså skal ligge vandret mellem to punkter.

Da der næsten ingen last bliver på disse betonbjælker tør jeg godt støbe disse selv. (Jeg støber dem i forme) Den lodrette last på disse bliver primært lig med egenvægten, dog med undtagelse af de steder hvor der skal være udgangsdøre.

Jeg forestiller mig at lave en bjælke på 95x500x4000mm. Vægten bliver da ca. 250 kg. Hvor meget armering skal jeg putte i for at være på den sikre side ? Andre gode råd ?

 Henning, Lolland

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ærlig talt HLolland!

Havde du tænkt dig at baserere dine fundamenter og fremtidige økonomiske nattesøvn på et tilfældigt svar på en GDS-side.

Find dog - og betal for - noget proff. rådgivning.

Så skal vi nok hjælpe dig med pillerierne sidenhen.
Jamen, kære venner....
Nej da, mine fundamentsbjælke-planer bliver verificeret af ingeniøren. Der er afsat rigeligt med penge til rådgivning i mit byggeprojekt. Forstå mig ret, penge er i denne henseende ikke et problem.

Jeg syntes bare at det ville være fedt at have støbt sine egne fundamentsbjælker.....


 Henning, Lolland

Men så ligger svaret vel lige for - spørg ingeniøren.
Der er jo ikke noget til hinder for at du laver arbejdet efter hindes anvisninger.
hej
Selvfølgelig kan man selv støbe sine fundamentsbjælker. Men jeg arbejder bl.a med noget lignende til daglig og kunne ikke drømme om at lave dem selv! De skal bare være 100% og har man ikke: kendskab til beton, forstand på de forskellige typer beton, adgang til den rette stålkvalitet, ved noget om formarbejde,har overvejet arbejdets videre forløb med hensyn til sammenstøning o.s.v.,grejet og stedet til at lave dem, så synes jeg du skal lade være,som der så rigtigt er skrevet ovenover.

Hvor villle du i øvrigt stå med hensyn til kvalitetssikring og dokumentation, hvis du indbygger bjælkerne og de senere viser sig ikke at være gode nok ?
Jeg turde ikke.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Mange tak for jeres svar. Som jeg skrev tidligere, er de jo ikke påvirket af nogen last eller kræfter udover deres egenvægt. Selv hvis de skulle knække eller for den sags skyld mangle helt, vil det ikke påvirke stabiliteten af huset - de indgår ikke i hverken de bærende eller stabiliserende dele...  - Det var egentlig derfor jeg mente at det var en "ufarlig" GDS-opgave.

Jeg skal lade jer høre om det ender med selvstøbte bjælker eller ej. (og jeg lover at det bliver 110% i orden uanset udfaldet)


 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis