Kæmpe o-ring til brønddæksel eller?

Hej rødder! Jeg har en brønd hvor jeg bor. "Låget" på brønden består af et tyndt rundt metaldæksel ovenpå en forhøjning af beton, der sikrer overfladevand ikke løber ned i brønden. Imidlertid er "samlingen" mellem betonen og metaldækslet ikke tæt. Ideelt set fandt jeg en kæmpe "o" ring og limede i bunden på metaldækslet, men en sådan kan jeg vist ikke støve op. Jeg tænker umiddelbart på nogle tætningslister eller lignende, men hvad siger i? Har i nogle bedre ideer?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor må der ikke løbe overfladevand ned i brønden?

Men du kan måske klare sagen med en sandlås. Ved at feje almindelig sand ned i revnem mellem karm og dæksel. Regnvandet vil få sandet til at pakke.
Det skal tilføjes at der i nogle tilfælde sker en ventilation af kloaksystemet gennem dækselutætheder og når der tætnes kan der forekomme trykudligning andre steder.
Jeg vis osse tro at at din tømmerhandler kan finde noget pakningshalløj.

Hvorfor ikke give det en gang fugemasse af en slags?

Hvis du gerne vil kunne tage metallåget af igen, så smør det med et tyndt lag smørefedt, så binder fugemassen ikke. (et stykke plastfolie som mellemlag er også en mulighed)

Hvis der er større ujævnheder, findes der noget der hedder brøndskum, det virker på sammen måde som alm. fugeskum, men kan holde vandet inde/ude, og nedbrydes ikke.

 

mvh jens

 

ROFL. Hvorfor fanden ønsker man at brønden er tæt? Det kan da være fuldstændig lige meget så længe sand, sten osv ikke kan komme derned.
Brønden skal være tæt idet returløb af overfladevand resulterer i en uønsket vækst af eksempelvis coliforme bakterier. Slå det op - det er ikke acceptabelt i drikkevand.

jeg tror folk tænkt kloak, da du skrev brønd :-)

Når det er drikkevand er man naturligvis ikke interesseret i at der løber regnvand og skidt ned oppefra..
Annonce
Hvis der er meget overfladevand, ville det være en god ide, at få drænet så det kan løbe væk.

Jeg kan kun tilslutte mig, at overfladevand ikke er godt,i drikkevandet

mvh jens
En drikkevandsbrønd!!! Det ku' du jo bare ha' sagt.
Der er ganske præcise krav til en sådan. Som jeg ikke helt kender.
Men den aller vigtigste er at dækselet skal være hævet over terræn på en sådan måde at det i princippet umuliggøres at der kan komme overfladevand i brønden.
Endvider skal der være fald bort fra brønden og vist også et befæstet areal omkring samme brønd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis