fastlock tag der flytter sig !

Jeg har en udestue/lukket terasse med fastlock tag på, pladerne er 7meter lange ,og fastgjort med nogle små plastikdimser der er sømmet på lægterne ,inden taget lægges.
problemet er at de flytter sig ,omkring 5cm om året,så jeg skal op og banke dem på plads med en træklods og hammer, 1plade af gangen, men jeg er bange for at jeg slår dem i stykker,
hvordan undgår jeg at de flytter sig ? jeg er ikke meget for at skrue dem fast,jeg vil helst undgå huller i pladerne


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke undgå at de flytter sig, det er temperaturen der får dem til at udvide sig og trække sig sammen når det bliver køligere. Men du må muligvis indstille dig på at fastgøre dem helt oppe i toppen med gennem gående skruer, husk så at de ikke skal spændes mod pladen kun holde dem på plads. Jeg vil anbefale rundhovede skruer i rustfri.

V.h.  Håndværkeren
til håndværkeren; jeg har overvejet det, men jeg kan ikke komme til den øverste lægte oppefra
den er under udhænget på husets tag (har fået nyt tag på huset) og jeg er ikke så meget for at bore huller i et fuldstændig tæt tag

til snedkeren ; det låsesystem du omtaler ,kender jeg ikke,  hvordan virker det ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Er det et termotag?

Vi har et tag af fastlock, det er ikke termo, det er fastgjort med nogle aluminiums beslag, det giver sig ikke.

De sættes op i falsen på pladerne, og drejes rundt, og sømmes med kamsøm.

 

mvh jens

hej

nu er det længe siden jeg lavede udestuen, men er sikker på at tagpladerne blev låst fast i bunden og ikke i toppen. Der er dog en ting der er helt sikker : uanset om det drejer sig om thermotag eller ej vil tagpladerne arbejde i varmen !!
Derfor er det nødvendigt at pladerne har plads til at ekspandere. Jeg ved ikke om jeg stadig har en monteringsvejledning liggende, kigger lige efter i morgen. Så skal jeg nok gi besked

mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Annonce
Citat fra arbejdsvejledningen:

Ved hældning på 10° eller mere, bør hver plade
fæstnes med en gennemgående skrue i vulsten
foroven under inddækningsprofilet for at forhindre,
at pladerne ”vandrer”.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Ja, når alt andet svigter, så læs brugsanvisningen,

foreløbig tak til alle svar,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

hej
Undskyld det har varet så længe for mig at svare. Vores tag sidder fast i bunden, og al ekspansion foregår i længden, så toppen af pladerne kravler op og ned, mens bunden er stabil.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis