Led Belysning

Hej med jer,
Jeg skal til at have skiftet en del spots rundt omkring i huset, og har hørt en masse om LED belysning.
Jeg ved godt at det er rigtig godt for miljøet, men synes også det er lidt dyrt.

Jeg har fundet nogle ret lækre nogen hos www.greenline.dk, men vil inden jeg køber lige høre om der er nogen som ved hvor meget man evnt. spare ved at udsifte alm. pøre med Led.

Håber i kan hjælpe mig
Hej med jer, Jeg skal til at have skiftet en del... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Så det er altså under drift, at det elektroniske lades op (kondensatoren) og så bruger det den opladte energi når det er i std-by? Er det rigtigt forstået?"

Nej, helt ved siden af.

Forestil dig en "klassisk" nedsættelse af spændingen (230 V) med en seriemodstand og Zenerdiode til f.eks. 12 V. Der ville man brænde en masse effekt af i modstanden.
Udskifter man nu modstanden med en kondensator (virker kun ved vekselspænding), så forsvinder effekttabet ved spændingsnedsættelsen. Kun den effekt som Zeneren og kredsløbet bruger er reel.

MvH,

Bent.
Bent:
Jeg har en energimåler af den type, der kan måle både Volt, Amp og Watt samt kWh. En billig en uden navn på, så jeg kan ikke give dig en nærmere dokumentation.
Vil et sådant instrument vise de rigtige Watt, hvis jeg måler på et tænd/sluk ur som det ovenfor beskrevne?

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

jeg har sat en del af disse her op i min have http://www.biltema.dk/da/Byggeri/El/Belysning-udendors/Facadelampe-LED-med-jordspyd/
og de giver faktisk et lys som en 150 w halogen rør lampe fra ex (harald nyborg )
selve lampen er det kendte halogen spot
firkantet sort kasse med et halogen rør i til en flad halvtresser


men så har man bare lige modificeret den i biltema med dioder i stedet for
og wupti så bruger den så kun lige 6wså kan man sige at prisen på de 230 kr er lidt hamper men som nogle af jer er inde på så er prisen på strøm her i landet jo vandvittig
så den er rimlig hurtig tjænt hjem

jeg har haft skildt en ad
2 print
1 med led´s 28 dioder
1 med styring
28 dioder i serie leadede dioder kan være maskinmonteret
i mellem styring og led print er der 110v DC
og jeg må sige at de har været kreative
klemkasse og hus (klassisk sort hus m bøjle )
reflekter ( rustfri rist til afløb ) jo jo
lening standart oem suko stik

mvh snogen

det var en del af planen .....såda da

Ved ikke om det også gælder led, men med almindelige energisparepære, der skal du være opmærksom på at de ikke er meget værd i frostvejr. Den tager ofte flere minutter før de lyser ordenligt. og så er de jo ikke meget værd med en sensor...
Skrevet af simpeltliv på 20 sep 2010 20:42
Ved ikke om det også gælder led, men med almindelige energisparepære, der skal du være opmærksom på at de ikke er meget værd i frostvejr. Den tager ofte flere minutter før de lyser ordenligt. og så er de jo ikke meget værd med en sensor...

Det skal jeg da lige finde ud af ,med den fra biltema på torsdag .
jeg smider den lige i fryseren en times tid

og bare for at være ond ved den så får den lige på en tur på en inveter

mvh snogen



det var en del af planen .....såda da

Annonce
LED pære lyser næsten med fuld kraft med det samme, selv i frost vejer + de kan holde til at tænde og slukke i frost, i modsætning til alm. spare pære. jeg har mistet 10 spare pære over 1 vinter, selv om der stod at de kunne klare frost. !!

Det man skal huske ved køb af LED pære er at der er KÆMPE forskæld på kvaliteten af dioden, da mange af de billige dioder fra feks. Silvan, Føtex osv. har, efter min mening et vildt dårlig lys, i form af misfarvninger i ydrekanten af lys søglen, lige fra helt gul til blå. Og det er noget jeg bliver vanvittig af at se på.
Ikke for at jeg skal gøre reklame for nogle, men de eneste jeg har prøvet som lever op til mine krav er dem fra www.prolys.dk . De er godt nok i den dyre ende, men jeg har efterhånden også brugt en del penge på billige diode spot som jeg ikke har været tilfreds med. Så det har squ bare været penge ud af vinduet

hilsen Christian
Kan man bruge LED lys i alle sine lamper? Altså også i sådan nogle stue lamper til loftet og sådan??
Og er de bedre end sparepærer?

Jeg er under uddannelse, så jeg har ikke forfærdelig mange brikker at rykke rundt med, men jeg vil rigtig gerne spare penge på el regningen (når jeg flytter i hus) og jeg vil også gerne være god ved miljøet, og jeg har hørt LED lys skulle være gode ved miljøet fordi de bruger mindre strøm..


- Natasja & Mike (:

Skrevet af NogM på 08 okt 2010 10:25
Kan man bruge LED lys i alle sine lamper? Altså også i sådan nogle stue lamper til loftet og sådan??
Og er de bedre end sparepærer?

Jeg er under uddannelse, så jeg har ikke forfærdelig mange brikker at rykke rundt med, men jeg vil rigtig gerne spare penge på el regningen (når jeg flytter i hus) og jeg vil også gerne være god ved miljøet, og jeg har hørt LED lys skulle være gode ved miljøet fordi de bruger mindre strøm..



Ja det kan man godt, men man skal lige være opmærksom på om man har lys dæmper, da kan det godt være man skal have nogle specielle pære. Jeg køber 1 til 2 pære i måneden, da jeg heller ikke har flere tusinde kroner som jeg kan undvære.
Jeg har selv lavet en masse research på området og har haft utroligt svært ved at finde de rigtige led-pærer til mit budget (studerende), og har stadig ikke fundet en prefekt erstatning for de almindelige pærer jeg har i min lejlighed. En kvalitetspærer koster 400kr for en 40W erstatning og det er måske meget fint at den bliver tjent hjem over et år, men ikke hvis jeg skal leve af pasta-ketchup og havregryn en måned for det. Nå men en af de artikler jeg syntes bedst om er nok:

http://diodepære.dk/content/6-ledguide

Ja og prolys har også nogle gode beskrivelser selvom de nu virker rimelig "farvede" i mange af deres udtalelser. Ellers kan man også researche på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index

Men et godt sted at starte er i hvert fald artiklen på diodepære.dk, indtil der kommer nogle mere klare standarder for hvordan lyskvalitet beskrives, så er det nok en god ide at sætte sig ind i tingene inden man køber sig fattige i nogle smarte "no-name" pærer. Personligt ville jeg gå efter Philips da de har vundet stort set samtlige tests jeg har set på nettet. De er bare så pokkers dyre..

Lyseksperten 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis