Så skal der såes græs....

...Men hvad skal jeg købe? Its a jungle out there! Har et areal på ca. 60 m2 som skal blive til en dejlig og blød græsplæne. Hvor mange kilo skal jeg ca. bruge og kan nogen anbefale et konkret produkt - og ikke de billigste på markedet. Tak, Jørgen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jo billigere græsfrø jo ringere, de billige blandinger er der en masse raigræs, og andet skidt.

Da jeg skulle anlægge græsplæne for ti år siden, tog jeg ud til et frøfirma ( DLF), her fik jeg fat i en virkelig expert, jeg blev spurgt om hvad jeg havde af krav/forventninger til græsset.
Jeg ville jo gerne have en rubust, og tæt plæne, som ikke groede alt for meget

Så jeg blev anbefalet en golfblanding, kaldte de den. (om den findes mere ved jeg ikke)

Her ti år efter, kan jeg så konstantere, jeg har en utrolig tæt plæne, med meget fint og ens græs, som er rimelig lavtvoksende, der er ingen mos, som jeg har i min anden plæne, det er stadig grøn, selv efter lang tids tørke ( uden vanding)

Så min erfaring er at pris og kvalitet, i den grad er sammenhængende...

Så tag ind på en planteskole eller lignende, Silvan og co giver nok ikke den bedste vejledning

Jeg mener det er denne her
http://www.dlf.dk/Produkter/Graespl...2009_.aspx

mvh jens
Der er faktisk rigtig stor forskel, på indholdet på de billige kontra de dyre, prøv at studere vare deklarationen

Nu fik jeg jo også et helt lille kursus, i græsfrø da jeg købte hos DLF frølageret.

De billiger gror til gengæld hurtigere, så plænen kommer hurtigere i gang.

Jeg har plæner af både det billige, og det den dyre blanding, der er tydelig forskel, og den dyreste er flottest....

mvh jens

En lille sjov idé – men den er selvfølgelig lidt dyrere.

Jeg havde for nogle år tilbage brug for at lave en græsplæne på no time.

Derudover kunne jeg ikke ”frede” den – det skulle være muligt at gå på den næsten med det samme.

Så jeg tog hen på en planteskole og snakkede med en ekspert, som foreslog mig at købe en allerede færdig græsplæne i ruller.

Et par dage senere leverede de min græsplæne. Jorden havde jeg selvfølgelig vendt og gjort klar.

Derefter var der blot at rulle græsrullerne ud – tromle og vande dem.

Og 1-2-3 var mit ellers umulige og kedelige jordstykke lavet om til en flot græsplæne.

Min erfaring er, at græsfrø er græsfrø.

Nogle firmaer tjener så lidt ekstra ved at fortælle om, at de har lavet en helt speciel blanding til villahaver andre til fodboldbaner, vejrabatter, prydhaver osv.
Så tjener de yderligere lidt ekstra på at hælde det i farvestrålende kartoner.

Altså blandingen er forskellig, alt efter hvad plænen skal bruges til. Men græsfrø er stadig græsfrø.
Om f.eks. 30% rødsvigel i en græsblanding kommer fra en farvestrålende karton eller en billig pose.... det er vist ligegyldigt... men det er prisen ikke

Det vigtigste er at kontrollere, om blandingen man påtænkerat købe,  er beregnet til det slid man forventer på plænen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Ja helt klart.

Er det eks. denne her blanding man ønsker, er embalagen jo ligegyldig, dog findes den nok ikke i billigudgave?

30 % Rødsvingel uden udløbere CALLIOPE, S

30 % Rødsvingel med korte udløbere HELENA, S

30 % Engrapgræs COCKTAIL, S

10 % Engrapgræs CONNI, S 

mvh jens

Det ved jeg ikke om den gør.
Men hvorfor ikke?
Det er jo en blanding af almindelige græsfrøsorter.

I øvrigt er det jo, som vi er enige om, lidt ligegyldigt om den findes i en billig udgave.
Det er som sagt anvendelsen af plænen det kommer an på.

Jeg formoder, at med den blanding du har, har du fået fortalt, at det er en blanding der egner sig til middelt slid?

Det tror jeg faktisk de fleste billige frøblandinger også er "blandet" til at gøre.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu har jeg båden en plæne med "Silvan grøsfrø" og så den golfmarster fra DLF-frø

Der er enorm forskel, den med Silvan-græsset kommer der en del mos og andet godt, den er også mere følsom overfor tøre perioder.

DLF-græsset er meget tættere, hvert enkelt græsstrå er meget finere (tyndere) den er stadig vældig grøn selv efter lang tid uden vand.
Mos og andet kommer der ikke, den er betydelig mere robust.
Det er relativ langsomgroende græs, som ikke bliver ret høj selv efter lang tid.

Tilgengæld kommer plæneklipperen på arbejde, fordi græsset er så fint og meget tæt.

Om det er helt almindelige varianter af , 2 x rødsvirvel, og 2 x engrapgræs, skal jeg ikke kloge mig på, men det mente DLF-Trifolium langtfra.
Jeg tror faktisk ikke det var salgsgas, for det krævede gode overtalelsesevner, at få lov til at købe det ude på deres engrolager

mvh jens
Nej, det var nu ikke de fine "efternavne" på frøene jeg tænkte på.
Det var mere fornavnene.
Jeg er da overhovedet ikke i tvivl om, at den blanding du har fået, giver en fin plæne.

Men det gør min den billige blanding fra XL også, indtil videre.
Hvordan det over årene udvikler sig, det ved jeg ikke.
Men lige nu er det fine tynde græsstrå, modsat den gamle plæne, som jeg ikke ved hvad er.
Så jeg er meget tilfreds med kun at have givet 60 kr. for 20-30 m3 ny plæne, med nok frø tilbage til at efterså andre steder i haven de næste par år.
Og så har jeg jo nok svinet lidt med frøene...håndsåning koster lidt ekstra....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det som typisk kendetegner de billige græsblandinger, er indholdet af rajgræsfrø. Jo mere rajgræsfrø, jo billigere er blandingen.

Så læs varedeklarationen, og google evt lige græsfrø inden du køber, så du ved lidt om hvilken type, der vil passe bedst til lige netop dine forhold.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis