Hvilket sand/grus skal bruges under fliser på terrasse??

Hej

Jeg skal have anlagt ca 50kvm terrasse, jeg har gravet ca 30 cm af og skal så have det fyldt op inden jeg skal have ukrudstdug og fliser lagt på, mit spørgsmål er så, hvad bruger man sand eller en slags grus? og hvad hedder det man bruger?

Hilsen Brian
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.danskbeton.dk/files/DanskBeton/Belaegning/Publikationer/lægning%20betonfliser.pdf
Hej Brian.
Da du kommer fra Gråsten kunne du køre over til vognmand Peter Christensen i Skodsbøl. Han har forskellige slags sand liggene og også det brolægger sand som du skal bruge. At bruge ukrudsdug under fliser kan jeg ikke anbefale. Det bør kun bruges under granitskærver.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Fliser der ligger på fiberdug kommer ikke til at ligge ordentlig fast, en stor del af det der fastholder stenene er det sand der vibreres op mellem stenene.
Mads jeg har også lavet en flisebelægning hos mig selv, og fik kun anbefalet at ligge fiber dug under fliserne, og det er 2 år siden og de ligger stadig perfekt,

Så Brian ned med en dug under fliserne, du mindsker ukrudt helt vild meget, og jeg kan klart anbefale det når det fungere find hos mig og dem jeg kender der har gjort det på samme måde
Tja Murer1. At DU og andre har valgt at lægge geotekstiler (fiberdug) under belægning bliver det skam ikke mere korrekt af ifølge dansk standart.!!!
På IBF`s hjemmeside er der en meget grundig gennemgang af hvorledes fliser og undergrund skal lægges. Se linket "Lægning af betonfliser og belægningssten" i vejledninger. På side 6 står der hvorfor geotekstiler (fiberdug) IKKE bør bruges under belægning.
Iøvrigt kommer der ikke ukrudt fra sandet under fliserne men fra ukrudtsfrø i luften der forurener fugerne.

Så Brian, glem alt om fiberdug under fliser.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Annonce
Tja Mads, nu er det faktisk brolægger jeg har snakket med og fået det af vide, og de må jo nok vide det,
og iøvrigt mads så har du ret i ukrudt kommer fra oven, men det kommer altså også nede fra,
som jeg skrev i mit indlæg har min belægning ligget i 2 år og jeg har ingen ukrudt og flisene ligger som de skal!!!!!!!

Så Brian jeg ville klart ligge den dug,
Selv fagfolk kan tage fejl hvilket din brolægger-ven gør. Jeg vil anbefale jer begge at læse de vejledninger som findes på IBF`s hjemmeside.
Fortsat god weekend.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Altså MADS,
Man skal ik tro på alt hvad man læser, det er erfaring der tælle i håndværker branchen, og man skal altså lytte til dem der ved noget om det, lige en lille husker til dig, lyt til dem der er i faget og arbejder med tingene hver dag, og ik en vejledning
Det er MEGET uenig i. En håndværker er jo heller ikke altid enig med dennes kollega.
Du vil altid kunne finde håndværkere der giver en forskellige råd. Èn af dem har ret, den anden ikke. Hvorfra ved du at du har fået det rigtige råd??
På de fleste områder inden for håndværk har vi i dag en Dansk standart som VI håndværkere skal/bør følge, også indenfor dit murer håndværk. (jeg går ud fra at du er murer?!) At der så findes håndværkere der vælger at lave deres egen standard er et kæmpe problem.!!!! Der bliver desværre lavet meget klyt indenfor f.eks husbyggeri.
JEG selv har også masser af erfaring indenfor brolægning og laver altid ALT efter Dansk standart. ...og mine terrasser ligger stadig flot efter 15 år UDEN brug af fiberdug.
Jeg vil igen henvise til IBF´s hjemmeside og sige at man ikke blot bør lytte til èn tilfældig brolægger.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Ja nogen af dem foreskriver også 3-5 mm imellem stenene, det skulle jeg aldrig have gjort. De skal bare ligge helt op af hinanden.
Magen til gange møg guide skal man lede længe efter.

Så hvis du læser det nogen steder så se bort fra det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis