Loft til kip i parcelhus?

Vi har et almindeligt 1 plans parcelhus fra 70'erne som står i god stand inkl tag og spær mm. Vi overvejer i forbindelse med renoveringen af huset, om vi skulle lave loft til kip i stue/køkken (som ligger i den ene halvdel af huset) på ca 70 kvm i grundplan, og så selvfølgelig et par ovenlys vinduer.

Men jeg er noget i tvilv om hvad det rent faktisk koster at få lavet/lave selv, en sådan opgave. Vi kan lave en del selv, men ting som at bregne nye spær, eller lign., vil vi selvfølgelig lade fagfolk om. Der er i dag gitterspær på loftet, men dette skal vel så laves om til?

Nogle ideer til et løst overslag på pris på en sådan opgave? Vi skal alligevel lave lofterne som de er nu (dvs opsætte gips, spots og sådan), så det er udelukkende ændringen fra fladt loft til loft til kip jeg tænker på.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dinovo

Det er en større omgang du er ved at bevæge dig ud i her

Selvfølgelig kan alt lade sig gøre, men det kræver som du skriver en masse beregninger fra en ingeniør dimensionering mv. (og det er normalt noget de tager sig godt betalt for at udfører) - samtidig skal du igennem hele møllen med tilladelse fra kommunen, hvis du udskifter spær. Og så skal arbejdet selvfølgelig også udføres, selvfølgelig kan du selv gå i krig med projektet, hvis du har tommelfingrerne skruet ordentlig på, men det er meget omfattende!

Jeg ville råde dig til en helt anden løsning, hvis det var mig...

Jeg ville beholde gitterspærerne, men fritlægge disse, dvs. isolerer mod taget, og opsætte gips eller lign. - Her kan du stadig sagtens få sat et par ovenlysvinduer i - og du har betalt meget af denne løsning, blot ved at undlade ingeniøren i første omgang.

Nu er jeg så også af den type at jeg godt kan lide fritliggende bjælker olign. - det er jo meget smag og behag.

Held og lykke med projektet.

Med venilg hilsen
MLB-Entrepriser


Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

Ja, jeg frygtede nok at en bygningsingenør/arkitekt skulle ind over. Ideen med fritlagte spær har jeg også overvejet, men har utrolig svært ved at forstille mig det, rent visuelt. Der skulle vel ikke være nogle der ligger inde med billeder af en sådan løsning? Har søgt på Google, men kun fundet et lille et på bolius.dk
Så mange beregninger skal der nu heller ikke til.
Spærhoveder kan måske forstærkes, kipbjælke måske indlægges inden nederste del af spærene bortskæres.
Den spærhøjde der skal til for at opnå den nødvendige isoleringstykkelse er sikkert tilstrækkelig.
Enmdvidere skal hele husets stabilit vburderes.

Sæt du 5000 af til en ingeniør, så er det fint.
Hej,

Har selv været øvelsen igennem - check dette link:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/152526/afv/topic

Forstærkningen/påforingen af de eksisterende spær skete "opefter" forstået på den måde at reglarnes underside flugtede med spærernes underside - dette for at få max højde i rummet.

mvh
Henrik.A
Loft til kip kan jo laves på mange måder, men uanset hvilken løsning der vælges er det et must at involvere en ingeniør til beregningerne på det.

Du kan se her hvordan vi tidligere har lavet det for en kunde, der ønskede loft til kip over sit køkken-alrum i et almindeligt 1. plan hus med gitterspær.

http://www.koludabyg.dk/referencer/...tagvinduer
Annonce
Gode billeder som giver lidt ideer - for at pejle mig ind på et prislag, kan du så sige noget om hvad du fakturerede den pågældende kunde for, evt bare i en PM?
Arbejdsløn, kørsel samt materialer lød på 64.300,- incl. moms

Det var incl. 4 x M08 velux integra samt 1 x velux lystunnel

Det var kun det grove tømrer arbejde, samt montering af velux vinduerne samt lystunnelen, vi lavede det klar til forskalling, isolering og gips resten klarede kunden selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis