Gulvvarme

Hej,

Vi har kig på et gammelt hus fra 1900 med kælder.. Gulvet mellem stue etage og kælder er kun adskildt af det tykke plankegulv der ligger... Altså ikke støbt. Er det muligt at lave gulvvarme i sådan et hus... hvis det er.. hvordan.

Hvis ikke.... Findes der så alternativer? Vi vil gerne undgå radiatorer....

Håberr i kan hjælpe...

/Brian
Hej, Vi har kig på et gammelt hus fra 1900 med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Stumpi,

Tak for dit svar...

Hvor mange cm2 har du lavet... og hvad er det løbet op i (hvis jeg må spørger) Jeg har selv 282cm2 jeg skal have det lavet i... og det ser sgu ud til at blive noget af en udskrivning...

/Brian
Hej Praem, Vi har gjort noget lignende i vores etageadskillelse. Her var der et bjælkelag og planker ovenpå. Loftet i kælderen var pudset, så vi havde forskallingsbrædder under bjælkerne. Jeg isolerede med 150mm støbebats fra Rockwool direkte ovenpå forskallingen, så lagde jeg rionet ud på bjælkelaget, varmeslangerne stripsede jeg fast og så fik jeg støbt med fiberbeton (mener jeg det hed). Inden vi støbte understøttede jeg forskallingen nedefra og jeg satte 25-30stk 10mm rundjern ind i væggen og fastgjorde dem i rionettet. Det virker upåklageligt, og vi har ikke forhøjet gulvhøjden da bjælkerne i etageadskillelsen var så svære at de sagtens kunne klare at vi savede 3cm af toppen på dem.
Det var et rimeligt stort arbejde, men det var det værd.

Uha, jeg har lavet ca 90m2, hvad det har kostet har jeg kun et meget løseligt bud på.

Jeg lavede det hele selv, undtagen lægning af varmefordelingsplader og udlægning af rør, det ville VVS-eren gerne selv gøre. Han satte også mit 5 strengs Roth anlæg op og tilsluttede det. Jeg mener jeg betalte 30.000 for anlæg og arbejde. Der udover kommer
isolering-gipsplader-skruer-brædder til oprettelse af bjælker. Og sidst overgulv(som jo er meget afhængigt af hvad men vælger) Vi købte et relativt dyrt overgulv og jeg tror at samlet
pris har nok været i nærheden af 100.000 + en masse energi, det er en stor opgave men sjov og meget tilfredstillende at lave.

Jeg kan godt komme nærmere på prisen hvis det er nødvendigt, men så går der noget tid.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej

Når det er et hus fra 1900 skal man passe på med at sløjfe radiatorløsningen, da det kan knibe med at gulvvarmen kan give varme nok, hvis huset ikke er velisoleret og tæt på nutidens krav, og du skal tænke på at du ikke bare kan hæve temperatuern, da så sikkert ødelægger dit gulv.
Der skal monteres en spærre så temperaturen ikke kan blive for høj ved en fejltagelse (når lillemor fryser og bare skruer op for alt hvad der kan skrues op for :-) )

Jeg er forøvrigt sikker på at vi kommer til at gå væk fra gulvvarme som generel opvarmning i fremtidens huse.

Ang temp på fremløb så er det jo meget afhængigt af hvad man vælger som overgulv.

Vælger man fliser/klinker er der ikke det store problem. Vælger man trægulv er der en max temp på fremløb. Det styres/indstilles jo på den shunt der sidder ved anlæget. Det er jo ikke en man går rundt og skruer på. Thermostaterne i de forskellige rum kan man ikke komme galt afsted med.

Hvorfor du tror det ikke er fremtiden med gulvvarme ved jeg ikke, vi er glade for vores og så er det dejligt at slippe for radiatore. Men alt skifter jo efterhånden. I gamle dage var det jo ovne man varmede op med, så kom radiatorene og væk med ovnene. Men det er jo meget hyggelig med en ovn så dem sætter man gerne op igen. Jeg tvivler dog på at man får det samme forhold til en radiator


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej

Du skriver jo at du gerne vil genbruge det gamle plankegulv!

Det er ikke nok at have en termostat på blandesløjfen den skal kunne låses så der ikke bliver skruet op på den og det kan godt være at du ved den ikke må skrues på men ved alle andre det i huset og dem du evt sælger huset huset til senere.

Der fåes termostater som man ganske simpelt kan blokere på en max temperatur når de er indstillet.

Med hensyn til gulvvarme i fremtiden, sker der jo det, at efterhånden som bygningerne bliver mere og mere velisolerede, skal der tilføres mindre varme og gulvene vil så være koldere, og samtidig kan gulvvarmen så ikke modvirke det kuldenedfald der er ved vinduer o.l. og der vil opstå trækfornemmelser eller direkte træk her.
Måske er det små gulvkonvektorer eller lignende der skal anvendes i fremtiden.

Jeg har efterhånden været involveret i flere sager hvor bygningsejerne har trækgener, uden at husene er utætte, men det er typisk en eller anden form for kuldenedfald.

I et enkelt tilfælde var der et tykt lag is på vinduerne indvendigt, som i hvert fald havde været mindsket betydeligt, hvis der havde været valgt en radiatorløsning, i stedet for gulvvarme.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis