skillerelæ

efter at have oplevet ikke at have strøm til at starte med er jeg klar til at investere i ekstra batteri, skillerelæ og en god stationær lader. min båd er udstyret med en 7.5 Marstald motor med Dyna starter. kan nogen anbefale noget udstyr. på forhånd tak HP

venlig hilsen

Henning Peter
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke lige at skyde myg med kanoner
Jeg mener, din motor er da kun på 7,5 Hk så fat om startsvinget og først lige snøfte et par gange og et lille ryk, så skulle den meget gerne gå igang.
Så det du egentlig mangler er en hovedafbryder

V.h.  Håndværkeren
Jo Håndværker - Jeg tænkte også at det var overdimensioneret. Men motorplacering gør at håndsving kun kan drejes halvt rundt. Måske man kan få lavet en forlænger! Problemet opsoed på en lang natsejlas, hvor vinden lagde sig helt og det var ikke rart at ikke have lys på lanternerne og drive afsted. Har hørt at en Dynastarter kun kan lade batteri op til ca. 70% kapacitet?

venlig hilsen

Henning Peter
Hej JOY Kan du beskrive det med lysrelæet nærmere? VH. HP

venlig hilsen

Henning Peter
Mon ikke det så var bedre du fik en af de "nye" Gel akomulatorer, jeg har sådan en 80 amp. og kan kun lade i havn med en oplader. Aligevel har jeg masser af strøm til natsejlads, ja jeg lader faktisk kun en gang om ugen.
Du kan få dem op til 120 amp. en af fordelene er at de kan tåle at blive afladet helt uden at tage skade af det. Og vil du så sikre dig extra kan du med stor besparelse i strømforbrug, udskifte pærene i lanternerne til Lysdioder. Umiddelbart virker de dyre, men i betragtning af en levetid på mindst 5000 timer og at de ikke påvirkes af rystelser er det en rimelig pris. Og så bruger de under en tiendedel af en glødepærer.
Annonce
Tak for jeres råd. Jeg synes det med et gel batteri samt udskiftning til lysdioder lyder fornuftigt og vil finde et gel batteri til fornuftig pris. Tak fra HP

venlig hilsen

Henning Peter
Det skal lige tages med et gran salt.. du kan ikke aflade noget batteri 100 %  uden det tager skade.. Jeg har lige ødelagt for over 2K AGM batterier på den konto..
Du kan bruge omkring 80 % hvor du med et alm. batteri kan bruge 50 %.
AGM og Gel har de fordele at de kan tåle både at være forbrugs og startsbatteri.. AGM er bedst til begge dele.. dvs. det kan tåle den kraftige afladning ved start af motor og den langsomme afladning ved brug af f.eks. lanterner.
En anden fordel er at de hhv har syren i glasfiber og gel.. og der er ingen udluftning og de kan næsten tåle at stå på hoved af den grund og der er ingen syredampe med opladning.
Og med en god lader kan de lades næsten 100% hvor mange alm. syre batterier kan lades mindre.
Så når du køber et 100 AH Gel eller AGM har du ca. 98 ah og i syrebatterier mellem 10 og 20 % mindre. Du kan når det bliver nødvendigt bruge 80 % af Gel og AGM og har derfor mellem 75 og 80 ah at bruge. Og et syrebatteri i den billige klasse kun har ca. 40 ah

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg sidder og prøver at finde ud af hvad de forskellige batterier skal lades med..
Hvis man spørger i butikkerne får man ikke noget ordenligt svar, andet end det kan man sagtens.. Uanset spørgsmål.
Men jeg må lige rette mig selv. En dybdeafladninger er ca. 50% og et alm syrebatteri er ikke beregnet til at aflade konstant til 50%.
Samtidig skal man have fat på hvad batteriet er lavet til.. PÅ det sidste jeg har købt står der:
cycle use 14,5 - 14,9V
Standby use 13,8 - 14,0
Initial Current: Less than 22,5A

Dvs at det skal lades med mellem 14,5 og 14,9 volt.
Standby holder den fuldt opladet over 13.8 volt.
og det må ikke lades med mere end 22,5 A

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Dynastarteren skal kunne oplade batteriet 100%, hvis ellers regulatoren er i orden, og hvis batteriet kan tåle ladestrømmen.
En evt. justering foregår ved at regulere kontaktafstanden på laderelæet.

Et GEL-batteri ødelægges når afgasningsgrænsen overskrides. De opståede bobler i gel-massen lader sig ikke fjerne, - altså kontant afregning ved kasse 1.

Afhængigt af typen, vil en dynastarter afgive mellem 11 og 20 Ampere ved 1200-1500 omdrejninger. Det er derfor vigtigt at holde motoren oppe i omdrejninger når der skal lades på batteriet.
Nu kunne man fristes til at lave en anden gearing mellem motoren og dynastarteren, men den forøgede centrifugalkraft vil kunne få kommutatoren til at "eksplodere", for i modsætning til en vekselstrømsgenerator som normalt løber med 5000 - 8000 omdr bør dynamoen ikke komme over 2500 omdr.

Der er to vigtige forskelle mellem en dynamo og en vekselstrømsgenerator.
Vekselstrømsgeneratorens ensretter forhindrer strømmen i at løbe retur fra batteriet, hvorimod en dynamo ikke har nogen betænkeligheder desangående. Derfor skal den elektromekaniske regulator afbryde forbindelsen til batteriet når ladespændingen falder under batteriets niveau og strømmen begynder at løbe retur gennem dynamoen.
En vigtig funktion som har mange dynamoer på samvittigheden.

Problemet kan elimineres ved at montere en kraftdiode i serie med dynamoen, men det løser ikke et andet problem, - at dynamoen, i lighed med et batteri, vil løbe grassat hvis der opstår en kortslutning i systemet eller hvis batteriet er helt afladet. Begge scenarier vil med stor sandsynlighed ødelægge dynamoen, da denne under normal drift bliver lidt håndvarm.

Montering af en elektronisk spændingsregulator/laderegulator er principielt den samme for en dynamo og en vekselstrømsgenerator. Dynamoregulatoren er blot udvidet med en strømbegrænser og den nævnte diode.  

Er du ikke bange for at brænde fingrene på en loddekolbe, giver denne webside en god løsning på en regulator, som tilmed kan tilpasses enhver batteritype, med hensyn til ladestrøm og ladespænding.
http://ludens.cl/Electron/dynareg/dynareg.htm
Hvis du påtænker at anskaffe en elektronisk regulator, bør denne kunne omstilles til de gængse battrityper og størrelser.

Husk at for hver 200 timers drift, skal bagdækslet på dynastarteren afmonteres og områderne omkring kommutatoren og kulholderne renses for grafitstøv.

Generelt om batterier
Isidor Buchmann
Batteries in a Portable World 2nd Ed.
2. Battery Chemistries 5

Charging the Lead Acid Battery

Problemer med sproget?
Start Google - klik på Oversæt - vælg sprog - indsæt linket i tekstfeltet - klik på Oversæt.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis