fuldspartle gammel tapetvæg?

Hej alle g-d-s'ere Jeg står for at skal ha sat min gang i stand, men 3 ud af 4 vægge er pudsede trævægge, hvilket jeg har hørt, skulle være noget rigtig møg, at fjerne tapet på... Derfor spørger jeg, om det vil være muligt at fuldspartle mine savsmuld-tapets-vægge, og derefter filte dem?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tapet opløser og en stripper så er det altså ikke så slemt at få tapeten af, hvilket ville være den optimalt løsning.

Spartler du direkte på tapeten er risikoen for at den slipper underlaget rimelig stor, også ved opsætningen af filt samt maling vil der være risiko for luftbobler under tapeten pga. fugten vil opløse limen på bagsiden af tapeten.

Derfor kan det ikke anbefales at lade tapeten sidde desværre.
Enig - Tapeten skal af..

Lej eller køb en tapetafdamper, så er du hurtigt færdig

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej og tak for svar.

Hvad med pudset? Falder det ikke nemt af, hvis man damper tapeten af?
Glem alt om at leje en tapetafdamper - det er ikke pengene værd!

Min mand og jeg har lige fjernet savsmuldstapet fra hele stueetagen i vores nye hus. De fleste af væggene var pudsede murstensvægge.

Vi købte en billig 5 liters sprøjte (den slags med håndpumpe til ca. 80 kr. i XL) og fyldte den med vand, som vi så kunne sprøjte på i et meget fint lag.
Fandt desuden ud af at savsmuldstapet kommer lettest ned ved at fjerne det i to omgange - først det yderste lag og senere det tynde inderste med savsmuldet.

Én af væggene var beklædt med spåndplader - her var det lidt sværere, men det gik.

Det sviner helt vildt og tager 100 år, men nu hvor vi er nået til at male (på glasfilt sat op efter at væggene var blevet fuldspartlet + grundet) ser det færdige resultat super godt ud! :o) :o)

God arbejdslyst..

3 ting vi har lært:

- det er sværere end man tror, det tager ofte længere tid end beregnet og det er helt sikkert dyrere end forventet!

du kan også sllibe tapeten af med en girafsliber med en støvsuger påmonteret. Derefter sandspartle.

 



Gør som kolodabyg skriver, som han også nævner er chancen for det slipper temmelig stor. Evt lej en tapet afkoger (nederste billed) som suplement 240 v, er nok det bedste hvis du beboer lejligheden samtidig med. Også en tapetstripper som på billedet med barberblad i. (kan evt bruge en almindelig spartel også).
Det kan IKKE anbefales at begynde at slibe med en girafsliber udenpå rutexen. For det første, vil du stadig risikere problemet med at nye lag vægbeklædning og maling slipper. For det andet, selvom der er støvsuger på giraffen vil du havde kornene fra rutexen over hele rummet/lejligheden, det giver et værre svineri! Har afprøvet det da jedg var i lære Og kan så lige tilføje, muren havde ikke fået fuget det store klinkegulv han havde lagt...! Der var korn i ALLE sprækkerne! Brugte et par timer på at ligge med en støvsuger og suge alle revnerne fri mellem klinkerne for de korn! Man lærer så længe man lever


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også