Kælderlem plan med gulv

Hej

Jeg er godt i gang med en større renovering, og skal i den forbindelse skifte lemmen ud til vores kælder. Lemmen er placeret midt i køkkengulvet, og desværre er forholdene ikke til andet end at sætte en anden lem i gulvet.

Gulvet er støbt, og jeg har smidt en træramme rundt om hullet (for ikke at fylde kælderen med flydebeton )

Udfordringen er nu at finde en metode til at sætte en ny kælderlem fast i gulvet, en par hængsler, der IKKE skal være synlige, når lemmen er lukket. Her ønsker jeg gulvet helt plant.

Et par venner har foreslået:

Køkkenhængsler
Det er korrekt at de ville kunne monteres, men jeg ganske nervøs for holdbarheden, og de ser også lidt "gør-det.selv" ud.

Kølerhjælms beslag
En anden ven, der ikke er bleg for at svejse lidt har nævnt at vi da bare skal til en bilplads og finde et par hængsler til en kølerhjælm. Jeg er lidt nervøs for at det bliver lidt for rustikt.

Beslag
Jeg har pløjet en del beslagskataloger igennem, og har sendt mails til flere. Ingen har kunne anvise mig beslag, der vil virke, og hvor der ikke vil være synlige hængler.

Måske skulle jeg blot give op, men jeg tænkte lige at spørge ud i dette forum, for I har tit mange gode ideer.

Venlig hilsen

 Nicolai

 

mvh

Nicolai

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nicolai.
Du kan da godt montere hængslerne så kun selve den runde del er synlig. Men du vil ikke helt kunne undgå at der er noget synligt. Så hvad med at springe over i den anden grøft og lade dem være synliger. I den maritime verden kan man købe hængsler der er helt plane på opsiden og stadig vippes opad, dette sker ved at selve hængsels delen er dobbelt. Og sådan et par i blank rustfri stål kan da ikke skæmme.
Og så er der jo den mulighed at du helt dropper hængslerne og blot lader lemmen hvile ned i en ramme. Det har jeg gjort på min kælderlem.

V.h.  Håndværkeren
Det er ganske vist køkkenhængsler, men der findes nogle ganske kraftige med fjeder, som er beregnet til en låge i et overskab, typen med håndtag midtpå forneden, og som man vipper op mod loftet (hængslet i top af låge). De kraftige fjedre kan så holde lågen oppe, vandret langs loftet.

De er rimelig kraftige og jeg tror de vil kunne holde til formålet. De er da i hvertfald ikke synlige, når lemmen er lukket.

Alternativt kunne de hængsler med > 180 grader til bl.a. hjørneskabe, være et nydeligt alternativ. De kan jo da kun ses, når lemmen er åben, og det er vel ikke det normale.
Hej
Jeg er også i gang med at finde hængsler til vores nye kælderlem.  Jeg har fundet disse
hængsler på en USA hjemmeside
http://www.hardwaresource.com/hinge...aled+Hinge-
De er skjulte og ser ud til at være perfekte til en lem i gulvet. Nu mangler jeg bare at finde et sted,  hvor de kan købes!!
 Mvh.   Børge
Ups! hele linket kom ikke med!
"http://www.hardwaresource.com/hinges/FURNITURE+HINGES/Concealed+Hinges+-+Hidden+Hinges/175+Degree+Concealed+Hinge-"
Mvh. Børge
Takker for tippet. Fed side, og et yderst velkvalificeret forslag.

Du har også opgavet, at de ikke sender til europa, men nu prøver jeg alligevel at skrive til dem, og hvis de alligevel vil sende til mig, så kan jeg da lige bestille et par ekstra :-)

Ellers må jeg finde en person i USA, som jeg kan bruge som mellemmand ;-)

mvh

Nicolai

 

mvh

Nicolai

Annonce
BORDHÆNGSEL TIL NEDFÆLDNNING

Prøv at google - kræver lidt arbejde med overfræser eller stemmejern, men kan blive rigtig flot

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg har fundet dem Børge anbefaler på et andet site i USA. Børge, skal du have et par med til DK? Selve beslaget koster omkring 16$, som vel er omkring 100 kr. Dertil vil de børster have 31$ i shipping, så splitter vi det, så bliver det omkring et par hundrede kroner, hvilket jeg har det helt fint med.

Mulgivis kommer der moms oven i. Jeg har ikke ført købt på et US site.

Se evt:
http://www.rockler.com/product.cfm?page=255

Jeg har endnu ikke fundet dem på et UK site, for her er portoen nok en del billigere.

 

mvh

Nicolai

Inden i begynder at investere i de hængsler, skal i være klar over at de er kun beregnet til lette låger. Så på en gulvlem vil de ikke holde ret længe, matrialet er simpelthen for kleint.
Hmm!! Ja, du har nok ret "håndværker". Hængslerne er nok en tand for klejne til en gulvlem.
Så vi må nok søge videre efter nogle større!!
Ellers tak til Nicolai for dit bud om at dele portoen....... :-)
Mvh. Børge
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis