Flytte skunkstolper må man det?

Hej..

Jeg er ved at renovere min 1. sal hvor jeg gerne vil flytte skunkstolperne.. Men hvordan finder jeg ud af om taget kan holde til dette? De står ca. 160cm inde fra murremmen, mener at min. krav er 900-1100cm fra murrem..

Men hvordan finder jeg ud af om mine spær er stærke nok, hanebånd osv.?

Der er Danflock sten på så det er jo tung tag,.

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget krav om afstanden fra skunkstolperne til noget andet sted hen.
Det er et valg der foretages ligesom med højden af hanebåndet over gulvet. Vil du have stor skunk, lille skunk eller ingen skunk. Spærets dimmensioner vil så rette sig ind efter det.

Normalt indgår skunkstolpen i spærkonstruktionen. Og så må du ikke flytte den nogen steder hen - slet ikke udad.
Alt efter spærenes alder og samlemetodde kan du måske vurdere om stolperne indgår.
Er det "fabriksspær" samlet med "slå-i-plader indgår stolpen helt sikkert.
ved ældre spær kan han du måske se på samlingen mellem spærhovedt og stolpen/ bjælken om der er lasker og evt. forsats. med mange søm som indikerer at det er en styrkeoverførende samling. En forsats er en udskæring i indersiden af spærkoveden som stolpen går op i, (nok skjult af laskerne).
Alt andet lige vil jeg tro at skunkstolperne - osse kaldet støttestolperne -som oftest indgår isom konstruktionsdel i spæret.

Det vil være meget dyrt at tage fejl i en sådan situation. Hvis du er usikker skal du have en fagmand til at vurdere konstruktionen for dig. Evt. foretage en statisk beregning.

Og du har helt ret i at der bliver langt større muligheder i rummet nå det kommer til at hedde loft til kip - og fod.
Hpox Takker for svaret..


Så vidt jeg har erfaret mig på tømrer skolen og de bøger vi får udleveret er der minimums krav for afstanden..

Så vidt jeg kan se så syntes jeg ikke skunkstolperne er bærende, de står ca. 160cm inde nu.. huset er fra 1946 og spærrene er lavet af 4x5" tømmer og hanebåndet sidder ca. 240 oppe fra bjælkelaget..

Jeg ville selvfølelig sætte noget understøtning under mens de gamle fjernes og så sætte de nye op evt. inden de gamle fjernes, men igen det ville være meget træls(dyrt) at tage fejl når man så tager de gamle ned hvis det giver efter..

Så vidt jeg kan se syntes jeg bare det ligner de er sat op og så sat fast med et par søm/ligende, da de ikke siddder lige langt ude/inde alle steder og nogle steder er der ingen(hvor der har været (skabe)..

Det var bare mere for at finde ud af om der er regler ud fra at det er tungt tag(danflock), når tømmeret er 4x5" plus at når der er hanebånd osv. om det bedste ville være og ringe til en ingeniør eller om man kunne spare de par tusind ved at følge nogle normale retningslinjer..

Jeg vil selvfølgelig spørge en/flere lærer på tømmerskolen, men man kan lige så godt få alle de svar som muligt.,

På forhånd tak.


Mvh


Be Smart - Not Stupid..

Jeg kikker i TRÆ 15 af juli 1973.
Det er ikke korrekt at der er begrænsninger i nogle afstande.
Derimod er det korrekt at der nogle begrænsninger i forudsætningerne for placdringn af hanebånd, taghældning og andet.
Og det skal der jo være fordi der er tale om tabelopslag og standardtyper af spær.
Du kan naturligvis udforme et hanebåndsspær helt efter dit eget hoved og dimmensionere det efterfølgende.
Skrevet af Lyst på 21 aug 2010 18:38

Så vidt jeg har erfaret mig på tømrer skolen og de bøger vi får udleveret er der minimums krav for afstanden..
He he, du er blevet misinformeret, og det understøtter fint mine erfaringer om hvad tømrerlærlingene efterhånden har ud af at gå på teknisk skole, de kommer faktisk ud af sådan et skoleophold med så mange misforståede informationer, at det er utroligt at det skal tage så langt tid at være på skole, der klammer man jo bare skidtet sammen med det man nu har.
Skrevet af Lyst på 21 aug 2010 18:38

Så vidt jeg kan se så syntes jeg ikke skunkstolperne er bærende, de står ca. 160cm inde nu.. huset er fra 1946 og spærrene er lavet af 4x5" tømmer og hanebåndet sidder ca. 240 oppe fra bjælkelaget..
De er sikkert heller ikke bærende i den forstand, men kan jo være en stabiliserende del at spæret også, nu skriver du jo ikke hvor langt dit spærhoved ellers er, men 4x5" tømrer kan ikke bære særligt langt når vi snakker tungt tag, så dine hanebånd har sikkert en understøttende effekt også, og et mindre sætning af spæret må kunne forventes hvis du fjerner den med belastning på spærene imens, derfor opsættes den nye skunk bagved før det gamle fjernes, som du også selv har skrevet.

Skrevet af Lyst på 21 aug 2010 18:38


Så vidt jeg kan se syntes jeg bare det ligner de er sat op og så sat fast med et par søm/ligende, da de ikke siddder lige langt ude/inde alle steder og nogle steder er der ingen(hvor der har været (skabe)..

Det var bare mere for at finde ud af om der er regler ud fra at det er tungt tag(danflock), når tømmeret er 4x5" plus at når der er hanebånd osv. om det bedste ville være og ringe til en ingeniør eller om man kunne spare de par tusind ved at følge nogle normale retningslinjer..
Ja, i så gamle konstruktioner er mange af tingene jo udført efter erfaring, og ikke efter store udregninger, derfor er det tit bare sømmet sammen med nogle brædder og søm, hvilket her så mange år efter stadig holder jo...

Som sagt så er det umuligt at svare på uden at vide en masse andre informationer også, bredden af huset samt taghældningen, længden på dine spærhoveder, det største frie spænd på tømreret / placeringen af dine hanebånd samt dimenionser af denne, c/c afstanden på dine spær har selvfølgelig også en betydning.

Uden disse informationer er det umuligt at slå op nogle steder.

En ingeniør ville kunne fortælle dig om spærene kunne holde eller ej, men kan en erfaren tømrer / bygningskonstruktør også, og evt. foreslå dig løsninger til forstærkning af konstruktionen.

Skrevet af Lyst på 21 aug 2010 18:38

Jeg vil selvfølgelig spørge en/flere lærer på tømmerskolen, men man kan lige så godt få alle de svar som muligt.,
Det kan du selvfølgelig godt, men er det nogenlunde samme niveau som lærerne på teknisk skole Slagelse hvor mine lærlinge går, så tror jeg ikke du skal forvente meget hjælp i denne situation.

Hej Koludabyg..

takker for dit præcise svar..

Jamen mine spær er ca. 4.5m høje, og spændvidden er ca. 8m, taghældningen er ca. 40-45grader hvor hanebåndene sidder cam 240cm oppe fra bjælkelaget.

Afstanden på spærrene er ca. 85cm kant til kant/ c/c..

Huset er ca. 7.5m x 8.30m hvor spærrene spænder over de ca. 8.30m hanebånene mener jeg var 4x4".



Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Dvs. dine spærhoveder er ca. 4.5m lange og dine hanebånd sidder ca. 2/3 dele oppe på spæret ?
Så kan du gode selv se at dine skunkstolper nok alligevel har haft en "støttende" / stabiliserende effekt at spærhovedet...

Er du alligevel ved at renovere helt 1.salen så alle spærene bliver blotlagt, så skal du jo alligevel have efterisoleret op til kravene i dag jo, og i den forbindelse ville jeg montere 245 - 300 mm spærtræ til opretning fra kip til spærfod/rem, så du har plads til isoleringen også vil dine problemer med bæreevne i spærene med eller uden skunkstopler jo være væk.

Koludabyg jeg vil jo udentvivl sætte enten 250 eller 300mm Spærtræ på siden af de gamle spær, troede jeg også jeg havde beskrevet længere oppe...

Når dette bliver gjort så mener du at "nødvendigheden" for skunkstolper forsvinder eller?


Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Der er i hvertfald overhovedet ingen problemer i at flytte dem så, og vil også mene at de ville kunne undvære helt hvis du kan har et spænd på ca. 4.5 meter på spærhovedet, men de kan stadig have haft en stabiliserende effekt som forsvinder hvis de undlades helt, men hvis de kun var monteret på siderne af spærene med et par søm, har deres stabiliserende effekt være forsvindende lille.

Men du laver jo alligevel sikkert også en ny skunk i 60 - 100 cm højde, så skulle den stabiliserende effekt jo gerne genskabes, med en væsentligt bedre effekt denne gang...
Koludabyg..

Spærene er fra bjælkelag og til kip ca. 4.5m...

Ja skunkstolperne skal laves ca. 90-100 cm høje så de kommer ca. 100cm inde fra murremmen.

Men altså iso kravene siger 250mm isolering, men kan det betale sig at ofre det lidt ekstra plads og smide 300mm i når man nu alligevel er i gang og har det hele blottet? Det tager alligevel en del plads på den kun 40kvm store 1. sal. 40kvm m. skrå vægge..

Be Smart - Not Stupid..

Nå-nå.
Hvis spændvidden er ca. 8 m, spærhøjden ca. 4,5 m og hældningen mellem 40 og 45 gr. Hvad er spærhovedets længde så. Bortset fra at ovenstående opmåling ikke ikke kan passe så vedtager vi at: Taghældningen er 45 gr.og spændvidden er 8,5m.
Hvilket giver en spærhovede-længde på lige præcis i omegnen af 6 meter.
Hvis hanebåndsdimmensionen er 100x100 mm og spærhoveddimensionen 100x125mm vil et tabelopslag i en tabel afsløre om skuknstolperne har været en del af spærets konstruktion. Eller ej. (Det afhænger måske osse lidt af hvirdan forbindelsen mellem bjælkelag og spærhoveder er udført.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også