Tætning omkring stålskorsten

Hej

Vi bor i et 2 etagers rækkehus med etageadskillelser i beton. Taget er isoleret mellem spærrene, og beklædt på undersiden med gips.

For ca 5 år siden fik vi et pejsefirma til at installere en brændeovn med stålskorsten, som går gennem 2 etageadskillelser, og selvfølgelig  taget.

Nu har vi sat huset til salg, og har fået lavet en tilstandsrapport, som bl.a har følgende punkt:
5.1 Lofter/Etageadskillelser     K3    
Manglende tætning (gummifuger) omkring stålskorsten i etageadskillelser.
Note: Der er fare for opstigende fugt i tilstøddende konstruktioner.

Så er mit spørgsmål, kan man bare fuge omkring skorstenen med gummifuge? Hvad med afstand til brandbare flader (en fuge er måske ikke en flade men alligevel)?

Ved alle indendørs gennemføringer er der lagt en ring af galvaniseret jernplade med en bredde på 11 cm omkring skorstenen på gulv og loft. Kan man eventuelt fuge under den?

Hilsen Torben

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bortset fra at jeg ikke forstår at der kan være 2 etageadskillelser i et 2 etagers hus. Og hvor den opstigende fugt skulle kommer fra.
Så skal der anvendes et specielt fugeprodukt der kan tåle varmem fra skorstenen.
Og hvis omtalte plader kan løftes - uden at skorstenem synker - så kan der nok fuges under dem.
Umiddelbart kan jeg heller ikke se at der skulle være et problem med at luft skulle kunne trænge op igennem etageloftet. Det er et problem hvis varm fugtig luft kommer ud i tagrummet og kondensere der.Kontakt personen der har lavet tilstandsrapporten og forklar ham det.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det er muligt at at der kan komme varm luft op i tagrummet.
Men varm fugtig luft = damp. Det er vanskeligt at forestille sig at der kan trænge damp op omkring en varm skorsten. Endvidere vil der vel være varmeafgivelse fra skorstenen i tagrummet. Evt med kondensdannelse til følge.
Et hastigt blik på en Morsø stålskorsten's detailtegning viser intet om en lufttæt gennemføring igennem en loft- ogtagkonstruktion af træ.

Men rent principielt SKAL der vel være enlufttæt dampspærretilslutning mellem yderside af skorsen og dampspærren i loftet.

Så det må vi lige finde ud af. Jeg skal snart indbygge en stålskorsten. :o)
Nå så ikke at det var til loftrummet der også var en K3. Til etageadskillelsen mener jeg ikke det er nødvendigt med en dampspærre men der må ikke kunne komme luft indefra og ud i tagrummet. og der findes specielle gummi kraver til at montere omkring skorstenen der vil ikke være den store varmeafgivelse fra skorstenen da den jo er isoleret . så der vil ikke komme kondens fra den. Har selv lige monteret min skorsten med en gummikrave købt i det lokale pejsecenter den er dyr som bar faen. men er godkendt til formålet.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for alle svarene.

Etagegennemføringer fra stue til 1. sal, fra 1 sal til loftrum, og gennem taget.

Nu har jeg været i en pejseforretning, hvor de viste mig en gummiliste som de ikke anbefalede, da deres erfaring er at den arbejder sig ud mellem skorsten og ring, når skorstenen udvider og trækker sig sammen med temperatursvingninger. Den anden mulignhed var varmebestandig siliconefuge som jeg købte en patron af.

Så vidt jeg kan forstå er den eneste gennemføring der behøver at være tæt den gennem dampspærren mod isolering i taget, men  det er jo ikke rigtigt muligt at fuge, eller montere en gummiring  mellem dampspærre og skorsten?

 Jeg har overvejet at tætne dampspærren mod skorstenen med tape,  men hvordan harmonerer det med at der skal være afstand til brændbart materialer i konstruktionen?

Jeg kan selvfølgelig fuge med silicone mellem jernring og gipsloft, og mellem jernring og skorsten, men så er dampspærren jo ikke tæt, men det er vel bedre end ingen tætning?

I øvrigt sagde de i pejsecentret at skorstensproducenterne ikke har nogen løsning på problemet med at gummiringen arbejder sig ud, og at der ikke rigtigt findes en løsning på at lave en diffisionstæt gennemføring.

Hilsen Torben

Annonce
Der skal monteres en dampspærre krave som det anbefales ovenstående.
Det kan ikke passe at pejseforretningen ikke kan finde en som duer til stålkorstene!!!
Iøvrigt er gennemføringerne gennem loft og tag ikke etagegennemføringer. Men klimaskærmsgennemføringer hvis det skal være helt korrekt.
Den dampspærrekrave jeg købte i roskilde pejsecenter var vist en termatec. og de vidste ikke helt hvad jeg talte om da jeg sputgte om den. men han fandt den rigtige til sidst. den passer fint til min stålskorsten.
Fandt lige info om montering og lidt om dampspærrere til stålskorsten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ok, havde ikke lige forstået at der var tale om en krave til at klæbe dampspærren på i første omgang.

Jeg kan godt finde information om dem på nettet, nu når jeg søger på de rigtige ord, men ikke rigtigt nogen der forhandler dem. Jeg prøver lige nogle af de bedre byggemarkeder i nærheden, ellers må jeg til Roskilde Pejsecenter i løbet af ugen.

Hilsen Torben

Det omtalte firma TermaTech forhandler bla. stålskirstene.

Deres monteringsanvisning har du her: http://www.termatech.com/media/1171...ov2007.pdf

Det er vist lidt småkompliceret med de loftgennemføringer, men ihvertfald tyder deres montageanvisning på at de har tænkt over tingene.

Men der står osse, på side 4, noget som kan interersere spørgeren. Nemlig at der kun er krav om 25mm afstand til brandbart materiale såfremt  ...... der er fri luftpassage omkring selve skorstenen.

Hvis det er rigtigt er der jo ingen fejl på din skorstensgennemføring.

Måske en snak med Thermotech vil "løfte røgsløret" :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis