Hej. Jeg er 205, så jeg har taget skillevæggen ud på min Transporter T4 2,4D allrounder.
Nu har jeg så svejset nogle beslag i top og bund, som jeg skal have sat en isoleret plade på. Den bliver bare lavet af 12mm krydsfiner, der bliver at på en ramme af 50x50mm reglar. Hulrummet imellem de to krydsfinerplader, som sidder på trærammen, bliver isoleret med 50 mm flamingo.
Men nu kom jeg lige pludselig i tvivl, for reglerne siger godt nok at en "egnet" plade på bruges.
Reglerne siger også at pladen skal dække hele føresædet, men der skal ligeledes være udsyn via bakspejlet (latterligt på en varevogn, hvor en indvendigt bakspejl ikke er lovkrav).
Hvor frit skal udsynet være? Hvis jeg laver en plade der dækker hele føresædet fra top til bund, så er ca 30% af bagruden ikke synlig fra bakspejlet. Er det et problem? Eller skal jeg lave et "hak" i pladen, så hele bagruden kan ses, hvilket ville blive grimt? Kan i se hele bagruden igennem ruden i jeres skillevægge? I Allrounderen var der noget plexi i toppen, hvor rammen om plexipladen dog også spærrede en del af bakspejlsudsigten.
Uddrag fra detailforskrifter for køretøjer: 9.01.004
Adskillelser
(1) Adskillelse mellem førerrum og varerum skal mindst dække førerpladsen og skal nå fra gulv til loft.
(2) Adskillelsen og dens fastgørelse til køretøjet skal have en sådan styrke, at den kan modstå belastningen fra fremadglidende gods ved en deceleration af køretøjet på 10 m/s2.
(3) Adskillelse kan bestå af: a) Finmasket trådgitter i en stålramme. b) Plade af metal eller træ. c) Plade af splintsikkert plastmateriale. Pladen skal være anbragt i en metalramme.
(4) Adskillelse i passagerrum kan tillige bestå af sikkerhedsglas, jf. pkt. 10.03.003 (1).
(5) Adskillelse må ikke hindre udsynet i påbudt indvendigt førerspejl.
Betyder det så, at hvis indvendigt bakspejl ikke er påbudt, så må pladen godt hindre udsynet?
"If you need a machine today and don't buy it,
tomorrow you will have paid for it and not have it."
- Henry Ford 1938