Fjerne skillevæg Transporter - bagrudeudsigt

Hej. Jeg er 205, så jeg har taget skillevæggen ud på min Transporter T4 2,4D allrounder.

Nu har jeg så svejset nogle beslag i top og bund, som jeg skal have sat en isoleret plade på. Den bliver bare lavet af 12mm krydsfiner, der bliver at på en ramme af 50x50mm reglar. Hulrummet imellem de to krydsfinerplader, som sidder på trærammen, bliver isoleret med 50 mm flamingo.

Men nu kom jeg lige pludselig i tvivl, for reglerne siger godt nok at en "egnet" plade på bruges.
Reglerne siger også at pladen skal dække hele føresædet, men der skal ligeledes være udsyn via bakspejlet (latterligt på en varevogn, hvor en indvendigt bakspejl ikke er lovkrav).

Hvor frit skal udsynet være? Hvis jeg laver en plade der dækker hele føresædet fra top til bund, så er ca 30% af bagruden ikke synlig fra bakspejlet. Er det et problem? Eller skal jeg lave et "hak" i pladen, så hele bagruden kan ses, hvilket ville blive grimt? Kan i se hele bagruden igennem ruden i jeres skillevægge? I Allrounderen var der noget plexi i toppen, hvor rammen om plexipladen dog også spærrede en del af bakspejlsudsigten.

Uddrag fra detailforskrifter for køretøjer: 9.01.004

Adskillelser
(1) Adskillelse mellem førerrum og varerum skal mindst dække førerpladsen og skal nå fra gulv til loft.
(2) Adskillelsen og dens fastgørelse til køretøjet skal have en sådan styrke, at den kan modstå belastningen fra fremadglidende gods ved en deceleration af køretøjet på 10 m/s2.
(3) Adskillelse kan bestå af: a) Finmasket trådgitter i en stålramme. b) Plade af metal eller træ. c) Plade af splintsikkert plastmateriale. Pladen skal være anbragt i en metalramme.
(4) Adskillelse i passagerrum kan tillige bestå af sikkerhedsglas, jf. pkt. 10.03.003 (1).
(5) Adskillelse må ikke hindre udsynet i påbudt indvendigt førerspejl.

Betyder det så, at hvis indvendigt bakspejl ikke er påbudt, så må pladen godt hindre udsynet?

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm - prøv at ringe til synshallen, det er jo dem der i givet fald skal godkende eller kassere..

Men jeg tvivler lidt på de mener bakspejlet - kunne det referere til det indvendige "cyklistspejl" som lastbiler skal have ..

Jeg har kørt Sprinter i mange år, og der er intet bakspejl da det er en lukket bagvæg.. - kan det være noget med størrelsen af sidespejle der afgører om der skal være bakspejl..

Ikke meget hjælp - men du fik lige mine tanker..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Tak for det

Jeg laver min plade som først tænkt, og tager en kopi med af detailforskrifterne .

- Henry Ford 1938
Jeg kan da frygte at sådan en indretning skal være godkendt og at du for at opnå en sådan skal stille med varerummet fyldt med dokumentation og at VW siger god for at dine svejseklatter sidder det helt rigtige sted.
René
Du har ret i at bilen skal synes med den nye plade, men idet en Transporters skillevæg ikke har noget atgøre med bilen bæremæssige integritet, så er der ingen problemer i det.
En gulpladebil med skillerum, er jo den samme bil, som en med sæder, så pladen skal såmænd bare skærme føreren, og generelt vise for told og skat, at bilen ikke bliver brugt til personbefordirng. Reglerne kan ses her:

http://www.caravelle.dk/tips/varerum.pdf

- Henry Ford 1938
der er ogs noget med en afstand fra forrude til adskillelsen der skal overholdes.

Annonce
Ja Jesper. Reglerne står i det link jeg har postet, og er blevet lempet en del fra før.

Det færdig resultat (bortset fra at det skal males). Skillevæggen er fyldt med fugeskum, for at dæmpe lyd:

Skule nogen øsnke instruktioner i min fremgangmåde, er i velkommen til at spørge. Jeg har også flere billeder fra fremstillings processen.

- Henry Ford 1938
det var da rart for os lange mennesker flot opbygning

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også