plankegulv på gammel 1.sal

Vi er ved at renovere vores 1. sal i et gammelt hus (fra 20'erne). Der skal lægges et nyt plankegulv, men jeg er meget i tvivl om underlaget?

Afstanden mellem bjælkerne er mellem 100-140cm, og det gamle er gulv, ligger ovenpå bjælkerne (der altså ikke er synlige på loftet). De gamle gulvbrædder fungerer nogle steder som loftbrædder i stueetagen, så det er ikke  aktuelt at fjerne dem....
MEN, nu til mulighederne/forslagene, som jeg er meget i tvivl om hvad er bedst??
 
1. En tømrer har sagt til mig, at man bare kan lægge reglar (45x95mm) på tværs af hele bjælkelaget (som en slags strøer) med den rette cc afstand selvfølgelig -  og dermed stabilisere og rette det op - og så lægge det nye planke gulv på dem... men, dermed kommer det nye gulv til at ligge "på tværs af huset"  - det er jeg ikke meget for - og mit spørgsmål er om det i det hele tager er en ok løsning?

2. Jeg har selv fået den idé, at man evt kan lægge reglar, som beskrevet ovenfor, og så gulvspånplader ovenpå - og så lægge det nye massive plankegulv svømmende - i den rigtige retning (på langs af huset) - direkte på de monterede gulvspånplader? jeg ved man mister lidt loftshøjde, men det redder "retningen"...  men vil det være en ok løsning

Et sidste spørgsmål - findes der noget? /hvad skal man kan lægge i mellemdækket mellem strøer/reglar - udover isolering - der kan dæmpe klapren og lydstøj (det lyder allerede som elefanter når ungerne henter noget på det gamle loft..)

bedste hilsner
mikkel
Vi er ved at renovere vores 1. sal i et gammelt... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et brandisoleringskrav er at såfremt det brænder nedenunder går der nogen tid inden at det brænder igennem etageadskilllsen, hvilket giver dig tid til at nå helst den indvendige trappe eller en redningsåbning.
Næsten al brandisolering har til formål at skaffe den fornødne tid til at slippe væk, at etablere redningsindsats osv. og det hele taget at begrænse tabet af menneskeliv.
Og nu mår vi er ved brand så skal dine H-jern brandisoleres og iøvrigt være af passende dimension.
Tak for informationer vedr brandkrav

Mine h-jern skal spænde over ca 350cm (de skal hvile på bjælker, der ligger på bærende vægge i hver ende - de bærende vægge går her på tværs af huset). 

Hvis jeg lægger flere h-jern regner jeg med, at 100mm (h) kan klare det?? Idéen er, at den bærende gl træbjælke, der hænger og "svæver frit" nede i stuen, så skal fastgøres op i de nye h-jern (der skal ligge i mellem det nye gulv og loftet så at sige)

(og at h-jernene lige på det stykke selvfølgelig på en eller anden måde skal bære det nye gulv)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis