Varmefordelingsplader

Hej

Jeg planlægger at etablere gulvvarme i forbindelse med indreting af 1. salen i huset.
Det bliver vandbåret med PEX rør som lægges mellem forskalningsbrædder. Alle systemer anbefaler varmefordelingsplader men de er ret kostbare. Jeg så et sted at man i stedet blot lagde rørerne ned mellem brædderne og lagde en aluplade over. Varme stiger opad, men der er ikke meget kontakt mellem rør og plade ved denne løsning. Fordelingspladerne har kontakt med halvdelen af røret. Er der nogen derude som kender den omtalte løsning.

Hilsen

Lars
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender nogle der har lavet det med hele plader, og det virker fint

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Lars

Du har helt i ret i at løsningen med en aluplade henover er en umiddelbart billigere løsning end varmefordelingsplader. Jeg/vi kender dog ikke til erfaringer med rene aluplader henover, så jeg kan ikke rådgive dig præcist, men rent umiddelbart vil jeg mene, at varmefordelingspladen spreder og fordeler varmen bedre, da den jo slutter helt tæt om røret. Du skriver at varmefordelingspladen har kontakt med halvdelen af røret, men jeg vil vurdere, at det er nærmere over 3/4. Den slutter både om begge "sider" af røret, samt "bunden"... + at gode varmefordelingsplader som oftest er produceret med en Ω-form, så den også slutter tæt om dele af "toppen" af røret.
Så spørgsmålet er, hvad der er billigst på sigt?

Du kan dog spare penge ved at vælge et PE-RT rør frem for et PE-X rør. Rent funktionel har det ingen betydning for dig - bortset fra, at PE-RT rør faktisk er mere fleksibelt end PE-X rør. PE-RT rør betegnes ofte blot som gulvvarmerør.
Det er dog vigtigt, at du anvender gulvvarmerør med indvendig iltspærre, da det ellers kan give knirkelyde, hvis du anvender gulvvarmerør med udvendig iltspærre. Udvendig iltspærre kan anvendes til nedstøbning.

Jeg/vi er selvfølgelig lidt "farvet" som forhandler, men jeg håber du kan bruge ovenstående rådgivning.

Hilsen
Lasse, www.buildahouse.dk

Gulvvarme, zinktagrender, stållægter og andre byggematerialer direkte fra producenten: www.BUILDAHOUSE.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis