Svag snurren i fingrene ved berøring af jordspyd

Jeg har et jordspyd banket ned i et hjørne af min kælder, og har ved et tilfælde
opdaget at jeg kan fornemme en svag spænding fra dette når jeg rører ved det.
Har prøvet at sætte en polsøger på, som så lyser lystigt på nøjagtig samme måde
som når jeg sætter den i en stikkontakt.
Er det normalt eller er det noget jeg skal få checket ??  

fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er unormalt et tomt jordspyd,der støder, RING EFTER EN ELEKTRIKER NU EVT VAGT.
Det kan være svært at komme med nogen endelig løsning, men et par bud kunne være...

Dit jordspyd har en dårlig jordforbindelse - hvis dit hus ligger på en stor sandpude, og sandet efter mange år er blevet helt udtørret har spyddet ikke gode betingelser...

Omvendt vil det også kunne være det gulv som du står på der har fået et "anden" potentiale end jord - og når du så rør(måler med polsøger) på jordspydet som så har jordforbindelse vil der være en spændingsforskel og dermed lyser polsøgeren...

Du skal huske på at en polsøger er nederst i hierarkiet over måle apparater, og kan nogle gange give anledning til flere problemer end de løser, har du en to-polet spændingsviser, så prøv at måle mellem gulv og jordspyddet med denne.. Du kan også prøve at måle mellem gulv, og et vandrør, eller jordspyd og vandrør, en spade i jorden udvendig og til jordspydet, spade til gulv.

Du kan prøve at slukke dine sikringsgrupper, en af gangen, og se om du kan lokaliser hvilken gruppe/sikring og evt. brugsgenstand som evt. vil fjerne spændingsforskellen.

Til slut bør du få tjekket dit fejlstrømsafbryder er funktionsdygtig - det er altid godt, også selvom at den fejlstrøm som du har lige nu ikke er stor nok til at den afbryder, kan det blive aktuelt i fremtiden.
Du kan selv starte med at trykke på test knappen på fejlstrømsafbryderen og se om den afbryder... men det er kun en indikering, den bør få målt udløse tid og strøm af en elektriker for at vire sikker på den er funktionsdygtig.
Skal sige at det er i forbindelse med lægning af klinker på det eksisterende betongulv,
at jeg har opdaget fænomenet, men det kan have været der altid idet jeg aldrig før
har rørt jordspyddet. Jeg vil prøve at låne en 2-polet polsøger, og prøve at måle de
forskellige forslag.
Jeg takker mange gange for jeres respons.

M.v.h
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis