Betongulv/slidlag

Hej, jeg har et lille spørgsmål jeg er lidt i tvivl om. Jeg skal have støbt et gulv/slidlag direkte oven på jord/sand. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal bruge støbemix, altså grus og cement eller om jeg skal bruge alm sand og cement?? Der skal senere ligges filser der. Og evt om jeg skal bruge et stykke rionet for at gøre det ekstra stærkt??

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal gulvet bruges til og det hedder ikke et slidlag når det ligger direkte på sandet. Og hvor tyk skal dit dæk være.
I praksis kan en betonplade der skal bære lidt belastning ikke være tyndere end 8 cm. og der må gerne være noget armering i. Armeringen hindre revnedannelse under afhærdningen og i nogen grad osse sidenhend. Betonnen skal være vandtæt når der anvendes armering.
Endvidere bør du udlægge kapilarbrydende lag hvis du vil forhindre fugtoptrængen fra undergrunden.
Tja det var egentlig en lidt længere forklaring, men jeg prøver at gøre det kort. Vi har valgt at bruge et mindre værelse på 1,5 x 4,5m til en ny indgang/bryggers. Her vil vi også lave en ny muret trappe ned til vores kælder, da den nuværende er placeret midt i huset og derfor optager meget plads. Vi har så gravet jeg ved ikke hvor mange tons jord og sand ud. Nede i bunden af "hulet" vil jeg støbe ca 1x1m stort beton bund, for at få en solid bund til at starte det første trin, som jeg murer op i fundablokke. Jeg havde tænkt at grave ca 10cm under kældergulvshøjden og altså ligge et 10cm betonlag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis