Vaskemaskine 230v monteret i kraftstik

Hej alle

Jeg har d.d. fået monteret en ny vaskemaskine med 230 v i et eksisterende kraftstik.
Monteret af den lokale elektriker vil jeg godt skynde mig at sige - men jeg er i tvivl hvorvidt det er en optimal installation.
Blå til blå
Brun til brun
Grøn/gul til grøn/gul

Ovenfor sidder tørretumbleren monteret på samme måde, men i sit eget kraftstik
Blå til blå
Brun til brun
Grøn/gul til grøn/gul

Begge kraftstik kører via det samme kabel ind på samme gruppe (16A). Vi har aldrig tidligere haft problemer med at sikringen slog fra når vi benytter både tørretumbler og vaskemaskine på samme tid. Efter den nye vaskemaskine er monteret, har vi ikke kørt med begge på samme tid.

Mine spørgsmål er nu:
1) Er der foretaget korrekt montering? Det virker jo, men er det sådan at hvis vaskemaskinen tænder, så virker det, eller kan det være forkert monteret og give bagslag senere?
2) Må 2 kraftstik køre via det samme kabel til gruppen på 16A, eller bør det deles op med egne kabler til hvert kraftstik, og på hver sin gruppe.
Er der forskel på at det nu er en vaskemaskine på 230v?
3) Må det stadig være på 16A eller skal jeg skifte sikringer til 10A?

Håber ovenstående giver mening, og der er nogen som kan hjælpe.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umidelbart ville det jo løse dit problem, hvis du bruger hver sin fase, til vask og tøretumbler.

Så hvis det var mig, ville jeg da få omkoblet...

 

mvh jens

Ad 1: Det er jo tåbeligt at begge maskiner er sat på samme fase. Få flyttet den ene maskine over på en anden fase.

Ad 2: Ingen problemer. Det kunne der derimod være, hvis det stadig var en kraftgruppe, men afsluttet med to alm. stikkontakter. Der er ingen grund til at trække et kabel mere. Hver maskine anvender jo også kun en af de 3 faser.

Ad 3: Ja.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Yespeer

Det er meget normalt at montere vaskemaskine og tørretumbler på kraftgruppen, hvis det er et problem at køre med begge på samme tid vil det være en god ide at "sætte" feks. tørretumbleren over på en anden fase

1) det lyder som korrekt monteret og giver ikke bagslag senere.

2) 2 stk kabler og flere må gerne køre på samme 16a gruppe, hvis der er plads i tavlen kan du jo vælge at få sat en 16a kraftgruppe mere op, det andet kabel går højest sansynligt til køkkenet.

3) det må sagten køre på 16a sikringer

som et lille ps. så er danmark et lille land og mange af hvidevarende kommer fra andre lande med andre regulativer og love om el Norge køre med 230v og 16 a på stikforbindelse, det gøres der også i mange andre lande, derfor kommer vaskemaskinen og tørretumbleren med stikforbindelse som klippes af i danmark og monteres på kraften enten med stik, andre gange direkte i en dåse med montering i muffer.

Håber du kan bruge det og så må du have en rigtig god weekende, og med det vejr så skal du jo nok bruge tørretumbleren et par gange.

hilsen Reene Ranlight.dk

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Tak for svarene - da vi havde besøg af min kones mødregruppe inkl. påhæng - viste det sig at en af mændene var elektriker.
Han kiggede hurtigt installationen igennem, og konstaterede at alt var i den skønneste orden.

Jeg har stor respekt for el, det skal bare være i orden :-)

God weekend
Men fik du løst problemmet så, eller kiggede han kun? Det lader jo til at begge maskiner kører på den samme fase, når du skriver begge er monteret brun til brun, i en kraftgruppe er der 3 faser, typisk en brun, hvid og en sort, så hvis man nu tog en af maskinerne og koblede brun -> hvid eller brun -> Sort så vil du fordelle strømmen...

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis