Tømer/murer uden medlem af byggaranti

Hejsa

Jeg står og skal til at få isat nye vinduer. Jeg har fået et tilbud på skrift, og synes godt om hvad jeg kan få, samlignet med en anden håndværker.

Jeg spurgte så den håndværker, som jeg synes gav et godt tilbud (ekstra udstyr til vinduer, pris osv.), om han var medlem af byggaranti fonden. Hertil svarede han nej, men at han kørte firmaet som privat og ikke aps.
Min store frygt er lidt at de ikke gør arbejdet færdigt (betaling uden at få vinduerne), men det er sandelig også hvad der evt. vil ske af skader efter arbejdet er færdigt (eks. 6 mdr. efter).

Lad os antage at vinduerne er sat i, og det er checket af mig og håndværkeren (jeg acceptere udførelsen). Så efter 6 mdr. ser jeg eks. at der er løbet vand ned under sålbænken (ned i murstenen). Den efterregning af mur vil jo formentlig komme til at kost en del, men har jeg overhovedet nogen form for forsikring fra ham, da han ikke er medlem af byggegaranti?.

Mvh.
Den bekymrede.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan man jo sagtens være et godt menneske selv om man ikke er medlem af BYG-garanti.
Jeg forstår nu ikke forskellen på Aps og privat drevet virksomhed set i relation til en garanti.
Men i hvertfald skal skal din håndværker give garanti. og det skal fremgå af tilbudsblanketten hvori den består. (Hvis han i det hele taget er medlem af en mesterforening)

For det allerførste skal du ikke betale noget som helst før arbejdet er udført.
Det kan måske komme på tale at betale f.eks. 80% af vinduernes værdi når disse læeveres. Men det skal være en såkaldt a'conto betaling således at leverancen stadig er håndværkerens ansvar helt og aldeles.

Hvis vi bruger dit eksempel med at der konstateres en skade efter et ½ år. og den er omfattet af garantien. Så der det jo stadig håndværkeren der skal udbedre skaden. Hvis han ikke møder op skal du slæbe ham i retten for at få erstatning. Og det er besværligt.
Hvis han var medlem af BYG-garanti kunne du, med lidt mindre bøvl, måske hente erstatningen der.
Altandet lige kan man sige at BYG-garanti giver dig en slags ekstraforsikring.
Takker for svaret.

Du nævner at der burde være en garanti i tilbudet. Skal der direkte på tilbudet være skrevet eks.:
"I tilfælde af fejl og mangler efter byggeriet er du dækket via min forsikring osv."

Du nævner :
"eksemplet hvis der sker en skade efter ½ år, og den er omfattet af garantien".

Er det den garanti han skriver på tilbuddet?.

Ja. Tilbud gives jo altid på nogle betingelser. Betaling, ansvar, tidsplan osv.
Den mesterforening, (arbejdsgiverforening), som din håndværker er medlem af har normalt nogle standard-tilbudsbetingelser som skal anvendes af medlemmerne.
Det er de såkaldte tilbudsblanketter hvor betingelserbne er trykt på bagsiden.
Et tilbud skrevet på bagsiden af en bagerpose er juridisk værdiløst.

Den garanti håndværkeren giver skal fremgå af tilbudet. Ofte måske kun med en henvisning til en anderkendt standard aftale, f.eks. købeloven eller AB92 eller andet.
Et godt tilbud fra en letpåklædt kvinde på Halmtorvet omfatter vel ikke kun prisen men osse en definition af ydelsen. Om garantien står på bagsiden ved jeg ikke.
Fandme godt beskrevet. Især den med halmtorvet
BYG-Garanti er ikke rigtigt noget værd. der står for meget med småt.
Spørg om han har en produkt og erhvervs ansvars forsikring. den skulle virke.
og det at han driver det som enkeltmandsvirksomhed betyder at han typisk ikke tager røven på folk. dels skal han betale ret meget i skat (skat af hele overskudet) og dels står han personligt til ansvar for alt.

Det er så bare min mening.

Jacob
Annonce
hvorfor er et tilbud skrevet bagpå f.eks. en bagerpose ikke gældende? Af aftaleloven fremgår det da ellers at mundtlige og skriftlige aftaler er bindende.....de nævner ikke noget om hvilken slags papir aftalen skal skrives på.....måske du er mere håndværker end jurist ;-)

og grunden til at kunne anføre at det er privat ejet firma kunne skyldes at han hæfter personligt. Ved et aps er der begrænset hæfte.
Vedr garanti på arbejdet er det vel ret beset begrænset, hvad der kan gå galt ved udskiftning af vinduer. Du bør selvfølgelig tjekke at sålbænkene er i god stand - ikke sidder løse, hvis der er tale om tegl og så er det vel ikke nogen dårlig idé, hvis man kan være hjemme og snakke lidt md håndværkeren mens han udfører arbejdet.
Efter vinduesisætning er det ret let at bese arbejdets udførelse.

Sagen er en anden ved mere komplekse bygningsdele - eks tag, skotrender og kviste
Det kommer jo naturligvis an på hvad der står på bagerposen.
Hvis der står: 12 vinduer at levere og monterer, kr.50.000,- + moms.
Underskrevet; Peter Hansen, Tømrermester.

Så er det jo en gyldig aftale, men den definerer jo ikke noget som helst. Derfor er det jyridisk værdiløst.

Mht. anpartsselskaber så gælder præcis samme regler i forbindelse med erstatning.
Hvis et personligt ejet selskab bliver idømt en erstatning på 1 mill. kr. og ejeren har ubehæftede værdier for ½ mill. kr. så skal du have den ½ mill.nu og kan måske hente resten når ejeren begynder at tjene penge igen.
Tilsvarende for et aps. DU skal have den ½ mill, som findes i selskabet. Den sidste kan du ikke få fordi selskabet sandsynligvis bliver erklæret konkurs eller opløst.

MEN. Det har jo intet overhovedet med garanti eller erstatning at gøre. Det har med værdien af selskabet at gøre.
Og det er lige præcis derfor at man ved større byggesager kraver garantistillelse i form af bankgarantier eller andet.
@ hpox
det er jo en simpel opgave. at han hæfter personligt (skal så lige kontrolleres på CVR.dk) er jo rigeligt garanti.

Jacob
Jeg påstår sådanset heller ikke andet.
Men spørgerens bekymring går på om det er en bandit der kræver betaling forud, stjæler vinduerne og sender en ekstraregning for "manglende adgang til køleskabet"
Uanset garantiordning og selskabsform eller ej så er regel nr. 1. Aldrig betale forud. Og nr 2. Der er en ekstra sikkerhed i at anvende en entreprenør der er medlem af BYG-garantil.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis