Skjulte hyldebæringer - belastning?

Hej derude!
Jeg ville gerne have samlingen af støbejernsgryder ud af skabene, og op på åbne hylder, helst med skjulte beslag, men det kan vel ikke lade sig gøre? Hylderne skal være af 40 mm ahorn, men der er vel ingen vej uden om hyldeknægte?


Sussi.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte hyldeknægte op omvendt. D.v.s at selve hylden hænger i knægtene. Jeg har selv lavet opstillingen og den virker. Det eneste du skal, er at finde de korteste JERNKNÆGTE uden skråstivere - ikke blikfiduser. Så ser man ikke enderne der stritter ovenfor hylden på væggen. Desuden skal du bruge gennemgående bolte til at hænge hylde op i knægtene. Brug blanke 5 mm bræddebolte og kort dem af, så de kun lige kan tage hylde+knægt+1 skive+møtrik. Skru dem op nedefra efter du har boret et 5 mm hul i hylden. Det eneste der ses nedefra er de 2 runde hoveder pr. hyldebæring. Når du trækker bolten helt til, går den en smule ned i træet og ses mmindre. Mine hylder bærer i hvert fald 50 kg: 1,6 m lange, 3 bæringer.

 

Tak. Mine hylder skal ikke være mere end 90 cm lange, så det må være nok med 2 bæringer. Jeg kan vel fræse en lille forsænkning til bolten, så den er helt plan? Ellers ridser jeg nok gryderne i bunden.

Sussi.

nu misforstår du lidt. Boltehovedet skal være under hylden. Ellers bliver det gr imt med en skive og møtrik på undersiden. Dine gryder kan heller ikke stå, hvor hyldeknægten går ind over hylden. Men det kan let arrangeres under brugen.

 

jeg har visr forklaret lidt knudret: Hyldeknægtene skal vende på hovedet. D.v.s. normalt lægger man hylden ovenpå, men her vender du hyldeknægten, så den side der skal spændes på væggen, er øverst.

 

Fint. Jeg havde forstået det med at hænge dem omvendt. Men misforstået hvad vej bolten skulle i. Men hvis jeg fræser en lille fordybning, der er stor nok til at jeg kan få fat med svensknøglen, går det så ikke alligevel an at få møtrikken plan med overfladen? Det ville være fint at kunne bruge hele fladen uden at skulle manøvrere tingene rundt mellem møtrikkerne. Og pladen er 40 mm, så der kunne måske nok godt fræses møtrikken og spændeskivens tykkelse ned i træet?


Sussi.

Annonce
Hvad er væggen lavet af den skal monteres i ?

Det kan sagtens laves helt helt skjulte løsning, hvis det ønskes hvis væggen er af tegl eller beton.
Ja hvis bare væggen er holdbar, kan det godt holde med helt skjulte beslag, men det er et rimelig stort arbejde og lave hylde og bæringer.

Jeg har i går lavet en hylde med skjult ophæng, det er 38mm bordplade jeg har brugt. dog ikke til den vilde belastning, men tror bestemt den holder
Det er faktisk rimeligt simpelt.

Bor huller i pladen til feks. 12-16 mm gevindstænger, lav dem så hullerne kun lige passer til gevindstængernes dimension, og ca. 30-50 mm fra forkanten af pladen til bagkanten.

Herefter bores huller i væggen så dybt som muligt, og 2 mm større end dimensionen på bolten.

Boltene skæres så de stikker lige er 5mm mindre end hullerne i pladen, herefter limes de fast i væggen med Hilti Hit / Expandet 2 komponent eller lign.

Der kontrolleres lige at hylde passer på boltene inden de er tørret fast i væggen, evt opretning af boltenes retning kan foretages efter så længe af placeringen af dem passer.

Når limes er hærdet op kan hylden nu skjult "svæve" på dine gevindstænger, og belastningen af hylden bestemmes af dimensionen / afstandene mellem din gevindstænger, er den som den skal være kan hylde hvis ønskes limes fast på boltene med PU lim i hullerne, hvis hylden ønskes af kunne nedtages bukken gevindstænger en smule på midten så de presser i kanten af hullerne, også presses/banken hylden efterfølgende på stængerne.
Det lyder som om det måske overs tiger mine evner. Muren er af sten - men sådan nogle lette nogen med mange huller. Jeg ved ikke , om de kan holde. Jeg ville gerne kunne bruge hylderne til de tunge gryder. Måske skulle jeg spørge den lokale tõmrer om han kan lave det med gevindstængerne. Hvor tæt skal de sidde?

Sussi.

Kommer an på dybden af hylden, samt dimensionen af gevindstængerne.

Bruger han rustfrie kan de bære noget mere, men jeg ville nok sætte 2-3 stykker op hvis hylden kun er 900mm lang og ca. 30 cm dyb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis