blue dane 32 både

og han bliver bare ved og ved og ved at spørge men sig bare til
 hvis i bliver træt af mig
den solus båd er stadig nr 1 på listen men men
har osse kikket lidt langt efter en blue dane 32 syntes den ser lidt lækker ud

nogle der har kendskab til disse skibe?
svar modtages med mange tak

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en Elvstrøm 32 med et andet navn, en typisk IOR båd , med en enorm bredde midt på, og med de i en anden tråd nævnt særheder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den har - lidt som f.eks. en Ballad - et fribord, der er bredere midt på siden end i kanten mellem fribord og dæk, hvor de fleste andre både er bredest. Jeg synes personligt det får den til at se lidt "bredrøvet" ballonagtig ud, men resten af båden er meget pæn, og den er sikkert meget rummelig.

Bredden midt på siden gør den følsom over for at støde på noget, f.eks. en fortøjringspæl, så der skal man være hurtigt ude med pladefendere og lignende. Både der er bredest på kanten er mindre følsomme, da man kan "læne" kanten op ad noget uden lige så stor risiko for at få mærker og skader på båden.

Held og lykke i jagten fortsat, der er intet som at få "ny" båd :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
- Men man får godt nok meget dejlig båd for pengene med sådan én ser det ud til.

Her et billede der illustrerer mit forrige indlæg:

http://www.biebrach-yachten.de/elvstroem32.htm

Læg mærke til hvordan fenderne stritter udad nedad på siden af båden. Og de har også haft behøv for et fenderreb langs siden.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak for svar
tror nok jeg holder mig solus eller ohlson 8:8
kan godt se lidt problemer i det som jakob skriver
og oss det med IOR som lyænes har flot forklaret i en anden tråd
tak

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Tag da ud og kig på den, og se om det er noget for dig. Hvis du har en god bred havneplads til den, vil det med siderne sikkert sjældent blive et problem.
Pågældende bådtype er bare ikke lige noget for mig, personligt. Vi lå overfor én i nogle dage på sommertogtet i år, og det så ud til at en rimelig stor familie kunne have meget hygge ombord i sådan én :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej...

En Bavaria 32 er 3,42m bred. Lider den af IOR syge ?
Det virker meget bredt for en båd på 32 fod, men hækken er helt flad og stejl... gør det noget ved den sejlegenskaber ?

Hvad med en Thurø 33, den er 3,05 bred.....

mvh Nikolaj

En Blue Dane er ikke helt en Elvstrøm 32'er med et andet navn.

Jeg har jo som bekendt en lidt ældre Elvstrøm Cruiser fra 1977! Den er bygget efter IOR reglerne dengang og den er lidt fed om maven....

Elvstrøm 32'erne stammer fra Elvstrøms ½ tom båd fra 1972 BES. Det var den med balon formen og de udhængende flapper i dækket..... Konstrueret optimat med formål at udnytte den måle regelt optimalt.

Siden kom Elvstrømmen i forskellige dæksversioner.

Her kan du se lidt mere om skiwet med de mange forskellige overbygninger:

Elvstrøm ½ ton
Elvstrøm 32
Elvstrøm Cruiser
Blue Dane
Blue Leth

http://www.lady-dane.dk/tekst/Leths-Yacht.html

Og hvis jeg ikke husker helt forkert kan de lave dig en helt ny den dag idag..... Har en brochure hvis du er intereseret i at se den... Så scanner jeg gerne :-) Bare send en PB.

Skal valget være frit.. Så vil jeg satse på en båd med 2 selvstændige kahytter og en salon. Men det gør det jo noget dyrere.. da bpådene er nyere og også har en del højere fribord.....

Men bredden på skiwet har aldrig været et problem for mig.. Og jeg har sejlet en hel del alene.... Det handler også om at kende sit skiw og de forhold man sejler under.... Respekt for vind og vejr er sgu elementært at have hvis man bevæger sig til søs.

MVH Njord
Hej N Jensens...

Både Bavaria ogThurø er nogle helt anderledes både....
Thurøen er noget dyrere og en nyerer konstruktion...
Bavaria har lavet nogle forskellige modeller på 32 fod....
Gennerelt er de mega rummelige og har et højt fribord... Sejler egeneskaber kender jeg ikke men er ret sikke rpå de er helt OK til tur sejlads.... Race / kapsejlads er nok noget andet :-) Det er Cruising både ikke racere....

MVH Njord
hej tak for jers fyldig inlæg
 
jeg tar lige et kik på skuden mandag eller tirsdag.
jeg har fået en gave af min makker. en sejl tur på 3 døgn..  (der er jo en der bliver 40 år)  
vi skal sejle limfjorden så tynd som mulige. mandag tirsdag og onsdag . i hans granada 31
glæder mig som et lille barn .
så i høre lige om blue dane 32 når jeg kommer hjem igen .

Go weekend til alle

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Jeg synes ikke du skal bekymre dig så meget over IOR sygen, da den kun handler om spilersejlads på hård skæring i massere af luft.
Blue Dane synes jeg er den flotteste udgave af elvstrøm ½ ton skroget, lavet på Bianca værftet i deres meget lækre håndværksmæssige kvalitet.
Jeg synes også det er værd at kigge på Kjærulf's forgænger til elvstrøm ½ tonneren. Commander 31 der, efter commander værftet lukkede, blev bygget på Bianca værftet, med en forbedret overbygning.
Venlig hilsen Jesper
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis