blue dane 32 både

og han bliver bare ved og ved og ved at spørge men sig bare til
 hvis i bliver træt af mig
den solus båd er stadig nr 1 på listen men men
har osse kikket lidt langt efter en blue dane 32 syntes den ser lidt lækker ud

nogle der har kendskab til disse skibe?
svar modtages med mange tak

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

og han bliver bare ved og ved og ved at spørge men... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist ikke helt rigtigt hasseltoft, det er ret kendt at rebes de ikke i tide, og smider meget til, drejer de meget hurtigt og ukontrolleret i vinden, uanset hvad der gøres med rorpinden. Men sejlet rigtigt er det da en udmærket båd, skønt jeg selv har det svært med, at man ikke konstruerede den optimale sejler, men lavede en båd, som ikke kunne vinde på farten, men alene på gunstige mål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den "sygdom" tror jeg IOR bådene har til fældes med alle brede både, så som flyvepappet og moderne turbåde.
Vi kan godt blive enige om at IOR reglen ikke gav de optimale både rent sejlmæssigt, men hold op hvor blev der bygget mange af dem, specielt til ½ ton klassen. omkring de 30 fod. Så hvis man udelukker dem fra brugtmarkedet er der ikke mange tilbage
og med deres rummelighed og på mange måder sikre sejlegenskaber er de udmærkede turbåde.
Venlig hilsen Jesper
Skrevet af njord på 20 aug 2010 19:36
Hej N Jensens...

Både Bavaria ogThurø er nogle helt anderledes både....
Thurøen er noget dyrere og en nyerer konstruktion...
......................................

Blev alle Thurø 33 ikke produceret i 70'erne ? ... det største år var vist 76. Er det nyere end elvstrøm/blue dane ?

mvh Nikolaj

Nu skrev jeg "nyere konstruktion"....

Og det er den da også lidt.... nyere.. Konstrueret i 1974 hvor Elvstrømmen BES er søsat allerede i 1972.

Thurøerne er bygget mellem 1976 og 1987. og der er bygget 32.

OK de er begge tegnet til IOR reglen men hvor Elvstrømmen "kun" er ½ tomnner er Thurø 333 en 3/4 tonner.
Det opleves forskelligt... Bådene er stortset lige bredde ( indenfor få cm) og Thurøen er lidt længere, ca ½ meter. Men deplacementet er noget større på Thurøen med ca 5 ton og Elvstrømmen med ca 3,2 ton.

Jeg husker Thurø'ens agter ende bærer mere end Elvstrømmen.... Elvstrømmen og Comanderen sætter røven lidt dybt efter min mening... Tror altså ikke at Thurøen og Balladen gør det helt på samme måde.... Men er ikke helt sikker.

Så forskel er der....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis