Dampspærre mellem gasbeton og indvendige profilbrædder

Hej Jeg vil beklæde den indvendige side af mit sommerhus ydervægge, så det bliver lidt hyggeligere. Vægene er bygget af gasbeton blogge tilbage i 70'erne. Der er ingen udvendig beklædning kun gasbeton der er malet hvid indvendigt og udvendigt. Indvendigt vil jeg først sætte brædder vandret som jeg så efterfølgende slår profilbrædder på lodret. Spørgsmålet er så, om det er nødvendigt med en dampspærre i den forbindelse??

Carlsen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke nødvendigt fordi du ikke ændrer væggens isoleringsevne. Af betydning.
Men hvis du anvender alm. 16. mm rustikbrædder må der max være 25mm hulrum bag brædderne. (Brand)
Og hvis du på nogen måde opvarmer huset vil det være overordentligt økonomisk at fylde det hulrum ud med mineraluld. Og så skal der være dampspærre.
(Dog er de tyndeste isoleringsbatts 30mm)
Hej Hpox Tak for din kommentar. Jeg har umiddelbart tænkt mig, at anvende nogle gamle profilbrædder på vel ca. 15 m.m. som "skelet" inde bag de nye profilbrædder. Så der er ikke rigtig plads til isolering. Hvis jeg skulle lave større mellemrum syntes jeg at det medfører for mange afledte ulemper, selvom det ville være fornuftigt ud fra et energi synspunkt. Tror du egentlig, at man med fornuft kunne slå de nye profilbrædder direkte uden på gasbeton,en og dermed få en tyndere væg? Men jeg får vel et problem med fastgørelse. Min sømpistol har det næppe helt godt med den løsning og det kommer nok heller ikke til at sidde ordentligt fast!

Carlsen

Jeg tror ikke at der findes søm der egner sig til formålet.
Men måske. Jeg har godtnok aldtig hørt om det, mender findes jo alverdens mange typer fastgørelsesmidler. Prøv at spørge Nogle forhandlere af fastgørelse. Upat, hilti og hvad de hedder.
Eller måske hurtighærdende sætlim
Er sommerhuset ikke opvarmet om vinteren, ville jeg glemmer alt om den dampspærre.
Vi holder det blot frostfrit om vinteren.

Carlsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også