Dampspærre ved hæfteklammer

Hej.

Jeg ved godt at dampspærre er talt til døde herinde, men jeg har ikke kunne finde et svar der har elemineret min tvivl.

Min dampspærre sættes direkte på tagspærenes underside, og herefter bliver der sat 1,5x4 tommes brædder på tværs af spærene, som loftbeklædningen skal sidde i.

Men når man sætter dampspærren op, så sker det jo i første omgang vha. hæfteklammer. Skal alle steder der er hæfteklammer så efterfølgende klemmes med en liste eller lignende?

Mit problem er jo at der ikke "naturligt" kommer noget det klemmer dampærren i hele spærets længde. Er  det mest korrekte så at sætte lister udenpå dampspærren i spærets længde, før de tværsgående sømlægter påsættes? Eller er "utætheden" som klammerne forårsager forsvindende?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tape alle samlinger, og huller med dampspærre tape, det kan købes hos trælasten.

http://www.lyrk.dk
Du kan tape alle samlinger ja - og ja det mest optimale er at sætte en liste udenpå.

Afhængig af tykkelsen af listen får du plads til lidt mere isolering inden du sætter din tværforskalling på (dampspærre må sidde op til 1/3 inde set fra varm-siden) og du får et hulrum til at føre dit el uden at dampspærren behøves at blive brudt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hvis man monterer en liste for at klemme samlinger skal der fuges imellem samlingerne, og hvis det kun er huller fra hæfteklammer kan du ikke undgå at tape.

http://www.lyrk.dk
Ok - tusind tak for det.
Jeg taper samlingerne. Jeg troede bare ikke at tape fungerede, uden at blive klemt på samme tid. Men jeg tror faktisk jeg fåen en del 1x2 tommes til overs når yderbeklædningen er sat op (opretstående 1x6" med 1x2" som låg), og så kan jeg jo lige så godt sætte lister.

Det er et billigbyggeri, så der er kun 250mm i fundamentet, 150mm i væggene, og 200 i loftet. Men hele den opvarmede del bliver kun 35 m2, og jeg har en inverter luft-luft varmepumpe, så fordelen ved en ekstra 50mm over alt ville økonomisk være svær at se.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Sidder lidt og tænker over, om resultatet altid står mål med indsatsen. Jeg ved godt, at alle samlinger skal tapes, så alting er så lufttæt som muligt. Men fakta er jo, at første gang nogen banker et solidt søm i væggen, eller sætter et par fornuftige skruer i loftet til lysekronen... Ja så er det vist lidt ligemeget om man har tapet over nogle hæfteklammer
Istedet for at forkusere så meget på at få de sidste 3 promilles lufttæthed med, burde man så ikke rette fokus mod ventilationen bag isoleringen. Om vi vil det eller ej, så kommer der jo faktisk varm og fugtig luft i en eller anden minimal mængde gennem isoleringen, og den skulle jo gerne ventileres bort før den gør skade. Nå blot en tanke...
Annonce
Hej Svend.

Nu er dampsærren i mit tilfælde trukket 50mm ind i isolering, netop for at undgå at den bliver skadet.

Jeg giver dig principielt ret. At moderne huse idag bliver trykprøvet virker lidt vildt, for hvis man nu smed et par tusind om året efter ekstra varme og udluftning, så ville alt jo være ok. Jeg bor selv i et træhus fra 1945, hvor der er pænt utæt flere steder. Men min varmepumpe brugte kun 1500 KWh på et år alligevel, og her er aldrig fugtigt.

Men når man nu står med et byggeri fra bunden, og der, som i mit tilfælde, kun er tale om lister eller tape til en mer-pris på måske 200 kr, så synes jeg det er sjovt at prøve atlave det så korrekt som muligt. Så er det også lettere at springe over hvor gæret er lavest en anden gang, når man finder ud af hvad der er ligemeget, og hvad der betød noget.

"... rette fokus mod ventilationen bag isoleringen...". Jeg er ikke sikker på at jeg forstår? Mener du det hulrum der er imellem forskalning og vindpap??

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Undskyld hvis jeg er lidt forbeholden mht. brug af dampspærretape mv. Jeg er netop selv blevet færdig med at lave fruens arbejdsværelse på 1.salen i vores ejendom fra 1880.
Uanset hvor gerne jeg end ville, så er det mig altså fysisk umuligt at lave det hele så tæt som reglerne foreskriver; Jeg har opsat dampspærre i god kvalitet, jeg har hæftet og tapet med den rigtige tape osv. Og udefra ser det hele også fornuftigt ud, men jeg ved jo godt, at gulvkonstruktionen gør at rummet ikke er tæt. Derfor min kommentar om ventilation. Altså f.eks. de 5-7 cm. der skal være fra oversiden af isoleringen til undertag.
I vores tilfælde har jeg så ydermere lavet ekstra ventilationshuller i gavlene. Nok om det.
Som en lille slutkommentar i samme regi; Hvor mange loftslemme tror du er lufttætte - Så kan man altså have nok så tæt en dampspærre i sit bryggers...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis