Udskiftning af afbryder og stikkontakt

Hej Lav-Det-Selv-brugere,

Jeg har netop afmonteret en gammel afbryder og stikkontakt, men jeg kan ikke få strøm i den nye stikkontakt. Den nye korrespondanceafbryder fungerer med den installation, som vist på 1. billede.

Som det ses på 2. billede, så er der tre gamle stofledninger og et nyere tre-ledet kabel. Der var en 10 cm. kort (mellem?)ledning i den gamle installation, men jeg kan ikke huske hvordan den var forbundet. Er der nogen der ved, hvordan jeg installerer den nye stikkontakt (dobbelt stikkontakt uden jord)?

På forhånd tak.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver et skud da man ikke kan være helt sikker ud fra billeder..

Men - Det nye kabel du har i bunden, gætter jeg på går videre til andre stikkontakter som heller ikke virker eller ??

Jeg ville måle på de gamle ledninger, hvis du kan måle 230v mellem den sorte og en af de hvide, så er det dem stikkontakten skal på.. Og så vil jeg tro at du samtidig skal have det nye tilslutte også, så strømmen kommer videre i kablet.. Det skal så være den blå sammen med den sorte og den brune sammen med den hvide der er strøm på..

Det er det nærmeste jeg kan komme det ud fra billeder..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Uha det ser ikke særlig betrykkende ud, med de stofledninger, hvor isoleringen mangler et stykke uden for kontakten.

Det bør du få styr på

Lige hvordan det skal forbindes, kan jeg ikke se udfra billederne, der skal lidt udmåling til...

mvh jens

Virker din korrespondance?
Hvis den gør skal du bare finde fasen af de to gamle stofledninger som sidder i din korrespondance, den skal så sløjfes ned til din stikkontakt, hvor at den sidste gamle stofledning der ikke er i brug nul. Så bør din stikkontakt virke og dit lys.
Så skal du bare sætte den brune ledning sammen med fasen i stikkontakten og den blå sammen med nul i stikkontakten, jord kan du bare pakke væk inde bag ved.
Nu det er skilt ad ville jeg benytte lejligheden til at (få elektrikeren til at) skifte de gamle stofledninger.
De ender sandsynligvis oppe i en loftroset.
Når der kun er tre ledninger i et rør, er det meget enkelt at udskifte ledningerne ved at binde den nye i enden af den gamle, og bruge denne som træksnor.
Ja i prinsippet enkelt, at trække stofledningerne ud, men du kan være uheldig, at de er total klistret fast i røret.
mvh jens
Annonce
Tak for svarene. Jeg har fået det til at virke. Der er imidlertid kommet det problem, at ledningerne er for korte i forhold til det nye underlag til kontakterne. Det er således ikke muligt at installere de nye kontakter. Hvad foreslår I? Jeg tænkte på at forlænge ledningerne med krympeflex.

Der er desværre ikke plads i studenterbudgettet til at udskifte ledningerne.
Hold dig fra krympeflex, det er noget lort og det bliver aldrig godt.
Hvis du slet ikke kan få det til at passe på nogen måde skal du bruge en samlemuffe for at gøre det bedst, de fylder lidt men bør let kunne være der i.
Elektrikerens (eller nogle af dem da) måde at forlænge den slags ledninger er en klemmuffe med krympeflex, personligt ville jeg bruge en alm samlemuffe da du altid kan komme til det hvis det skulle blive løst

Ellers er jeg med dem der siger at jeg ville udskifte de stofledninger, det er ikke noget kæmpe stort projekt, og så har du tryghed i mange år frem..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
udskift ledningerne de ser måske også sådan ud inde i røret også er der problemer. Men hvis du bare vil forlænge så er det med sammlemuffer.

stitz

Skift det gamle styk ledning ud og lev uden bekymringer.
Det skal bare væk, det stammer fra begyndelsen af det 19 århundrede
Jeg stemmer med på at forlænge med samlemuffer, det gør jeg altid selv.

Mod amatørinstallationer.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis