Dræn uden drænrør?!

Jeg kan konstatere, at der ved selv kortere tidsrum, hvor det regner, samler sig vand 2-3 steder rundt om mit hus op ad soklen. Nu er det en forholdsvis nyetableret have (6 år) og jeg er ikke sikker på jeg ønsker at grave det hele op for at lægge drænrør... Kan det lade sig gøre, at grave nogle huller, tilstrækkeligt dybe, fylde dem med grus/sten - evt. omviklet eller omkranset af et rør og så fiberdug for oven for på den måde at opnå en dræneffekt???? Jeg er ikke sikker, men har en fornemmelse af, at grundvandet står forholdsvis højt på min grund. Der er en god del ler ikke langt nede på hele grunden. Hvilken afstand skal/kan der være mellem sådanne evt. huller?? Nogen gode erfaringer/forslag? Tak!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på en prøve.
Hvis du graver ned og finder grundvand stående højt og tæt på overfladen, er sådanne "dræn" ikke noget værd.
Det kan jeg sige af meget bitter erfaring, idet jeg, tvunget af omstændighederne, var nødt til at lave sivedræn i netop et tilsvarende område. Det gik naturligvis slet ikke.

I det mindste må du sørge for, at terrænet ikke falder ind mod dit hus.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, jeg kunne jo da prøve at grave et par huller i et af de områder, hvor jeg har problemet.
Terrænet falder et af stederne meget svagt ind mod huset, men så alligevel ikke, da der er hældning på terrasse og sti (rundt om huset) ud mod græsplænen.

Vandet samler sig jo så egentlig i det punkt, hvor belægningssten og græsplæne mødes.

Kan godt se, at disse rør vil være ret værdiløse, hvis grundvandet står en kende højt...
Men dit forslag gør jo ikke den store forskel i forhold til hvad der sker nu.
Der dannes pytter og vadet synker ned kangs fundamenterne. Eller du laver en faskine langs fundamentet som vandel trænger ned i.
Det gælder stadigvæk at der skal være fald bort fra bygninger. Eller andre foranstaltninger der hindrer beskadigelse af bygningsdele.
Som det nævnes har det jo osse noget med jordbundsforhold og grundvandsstand at gøre.
Men ved et hus uden kælder er det nu ikke nogen stor sag at laveet helt eller delvis omfangsdræn med tilskutning til en (lille) faskine i græsplenen. Eller en havedam.
Drænledninger udefor bygning skal iøvrigt kul ligge i en dybde af 60 cm. (=3 spadestik)
Men dit forslag gør jo ikke den store forskel i forhold til hvad der sker nu.
Der dannes pytter og vadet synker ned kangs fundamenterne. Eller du laver en faskine langs fundamentet som vandel trænger ned i.
Det gælder stadigvæk at der skal være fald bort fra bygninger. Eller andre foranstaltninger der hindrer beskadigelse af bygningsdele.
Som det nævnes har det jo osse noget med jordbundsforhold og grundvandsstand at gøre.
Men ved et hus uden kælder er det nu ikke nogen stor sag at laveet helt eller delvis omfangsdræn med tilskutning til en (lille) faskine i græsplenen. Eller en havedam.
Drænledninger udefor bygning skal iøvrigt kul ligge i en dybde af 60 cm. (=3 spadestik)
Selve terrænet hælder nedad, dvs. der er et svagt fald ind mod huset på den ene side og et fald væk fra huset på den anden side.

Det interessant er, at problemet bl.a. også er tilstede på den side, hvor der er fald væk fra huset. Og her kan jeg godt have en mistanke om, at grundvandet står højere...

Men omfangsdræn - det lyder dyrt? Jeg var ikke klar over, hvad det var før jeg læste op på det - er det også interessant mht. et hus uden kælder?
Annonce
Af og til kan en grubning af haven gøre det.
Det ses ikke sjældent ved nyere huse, at entreprenørmaskiner har været inde og pakke jorden, så nedsivning kun foregår langsomt.
Nu spørger jeg måske dumt, men ville en faskine ikke kunne være med til at afhjælpe problemet?
Fås der ikke løsninger, hvor der vha. en rende - f.eks. langs med kanten på din terrasse eller anden belægning, dækket med en rist - kan foretages en tilslutning til en faskine og dermed aflede vandet??
En faskine skal jo også kunne slippe af med vandet.
Hvis den ligger nede i grundvandet, er den jo allerede fyldt med vand og kan ikke lede mere væk.

Jeg har selv nogenlunde de samme terrænforhold, som du beskriver, nemlig fald ind mod den ene side af huset og fald væk på den anden side.

For ikke at få kvaler med vandet fra terrænet, der skråner ned mod mig, har jeg lavet en fordybning et par meter uden for bygningen, og lagt terrænet op mod selve bygningen. Dvs jeg har fået en lunke i terrænet, der fører vandet uden om bygningen og ned i haven, hvor vandet så kan løbe uden om bygningen videre væk, hvor der er en grøft som f'ører videre ud i en af de mange afvandingskanaler der er her i området.
Længere inde på gårdspladsen har jeg lavet hilrum under ristene foran indgangsdørene og lagt 110 mm dræn ind i dem og ført disse dræn ud på den anden og lavere side af huset.
Foran værksted og og carporte har jeg gravet render, lagt drænslanger ned, dækket dem med nøddesten, for at få en hurtig nedsivning af regnvand, og igen ført drænene videre ud på den lave side af terrænet.
Alt i alt ikke noget voldsomt projekt, men nok til at vi ikke drukner ved et alm. skybrud!

Med venlig hilsen
ktm

 

Husk at afstand fra faskine til bolig og andre bygninger, herunder carport min 2 m (5 m hvis kælder). Afstand til skel ligeledes 2 m.
Ja, kan naturligvis godt se, hvad du mener ktm. Afhængig af regnmængde er det bare faskinen, der fyldes op med vand og så er vi lige vidt...
Men kan en evt. faskine ikke placeres over grundvandsspejlet og dimensioneres derefter, dvs. fladere med større lodret overflade i stedet og dermed dække et større areal?
Faskinen tilsluttes vel kloaken?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis