VHF Radio

Er det rigtig det jeg har hørt at man skal have VHF tilladelse for at bruge en VHF radio i sin båd.

Skulle nogle ligge ind med en sådan radio er jeg måske køber til den, der skal være antenne/sokkel med samt kabel.

Har nogle gange været så langt ude at mobil telefon ikke virker mere.

Har en Limbo 475 ellers en dejlig båd, men vil gerne høre fra andre med sådan en båd, om de er tilfreds med sådan en Limbo.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa
ja hvis du vil have whf i din båd og vil bruge den skal du have et whf certifikat, men er det sådan at du er i en nødsituartion har du lov at bruge den...
hvis du har whf i din båd skal du også have et kaldesignal som du får fra søfartsstyrelsen og den koster ca 750 kr....
men få dig et whf certifikat du kan tage det på aftenskole og det kan gøres på en 3 - 5 aftner samt afsluttes med en skriftlig prøve...
mvh kim
Jeg mener at man må sende med op til ½ watt uden VHF-certifikat. Hvilket er nok til båd til båd samtaler i en pæn stor radius.
Venlig hilsen Jesper
Hvis du skal bruge en VHF radio skal du have et SRC certifikat.
Det giver ret til at anvende de nye VHF radioer med DSC funktion samt de gamle uden.
Der udstedes ikke længere nye VHF certifikater.

Med et gammelt VHF certifikat, må du ikke anvende VHF radioer med DSC funktion.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@ hasseltoft... kan du ikke lige give et link til de oplysninger du kommer med.

Jeg er af den opfattelse at VHF radioanvendelse (sende) kun kan gøres lovligt, hvis du er i besiddelse af enten et gammelt VHF certifikat, eller et nyt SRC certifikat. Uanset sendestyrke.

Men jeg ville da synes vældigt godt om det, hvis det du skriver er korrekt

Så kan jeg spare penge og qua min erhvervsmæssige VHF brugererfaring (flybesætning), stadig opføre mig korrekt på radioen.
For det er nemlig således indrettet, at selv om jeg har taget VHF bevis til privatfly og samtidig kan dokumentere godt 1300 erhvervsmæssige flyvetimer med jævnligt brug af både VHF, HF, UHF og SAT-radio... ja, så må man til prøve for at få lov at tale i en håndholdt VHF "sø- walkie-talkie"


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Jan
Jeg må indrømme at 1 watt reglen bare er en jeg har hørt på havnen.
Jeg har nu prøvet at søge efter reglerne og jeg kan ikke finde den nogle steder, så du har nok ret.
Jeg fandt regelsættet, med sendestyrker og vedlægger et link
Venlig hilsen Jesper
Heldigvis er det sådan at der ikke er undervisningspligt for at tage et SRC certifikat, hvilket vil sige at du kan købe bøgerne Radiostationer i skibe + tillæg, læse grundigt, melde dig til en prøve, og bestå ligesåvel som 99 % af alle de andre der går til prøve. Hvis man besidder det jeg kalder alm. sund fornuft, det ikke det store problem.
Er man derimod ikke specielt boglig kan man med stor fordel melde sig til div. en- eller fler- dagskurser.

Personligt mener jeg at hele systemet omkring VHF til lystsejlere i Danmark er en pengemaskine. Der er beskæftiget, så vidt jeg er orienteret, 3 personer til at afholde prøver, lave prøver, fastsætte hvad "normal" skik og brug er, udstede beviser og kalde signaler samt MMSI nr.
En ting der falder mig for hjertet er yderligere at en af de personer der har flest elever oppe til prøver er med til kontrollere, informere og assistere ved de officielle af Søfartsstyrelsen afholdte prøver. Vel at mærke hans egne elever bl. andet.
Igen en personlig holdning. Jeg kan udemærket forstå, og tilslutte mig, at der skal være en vis respekt omkring brugen af VHF til søs. Det er trods alt vores livline til land og andre sejlere. Det skulle nødigt gå hen og være et "chatrum", men at du skal kunne ohm's lov, nationale og internationale afregningskoder ved telefoniske opkald via kystradioer, vide hvilken kanal du skal benytte hvis du skal bruge en isbryder i adenbugten, (sidste var for sjov). Tilbage til sagen! Der er meget nyttig viden forbundet med VHF, MMSI, GMDSS, Cospas Sarsat osv, men først at gå på aftenskole i flere uger = kr, købe nødvendige bøger = kr, gå op til prøve = kr, ansøge om kaldesignal / MMSI nr.= kr. Det er måske lige overdrevet nok. Mener jeg!
En modernisering af systemet ville ingen skade tage...

Ikke mere galde fra mig idag, men det var godt at komme ud med :-)

 Gør det rigtigt fra starten!

@ Mirage 28... synes godt om dit indlæg og er meget enig i dine betragtninger

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

1 watt reglen gælder vel kun for de såkaldte "Walkie-talkie" der bruges på land, f. eks til kommunikation på byggepladser -og overvågning af sovende spædbørn m.m.

De specielle kanaler der bruges til søs kræver at man har et certikat til at bruge dem.
De 750 kr i afgift dækker (ligesom nummerplader til biler) at dén station er på dén båd -hvilket er en kæmpe hjælp i en SAR operation, når der er trykket på "mayday" knappen

SAR = Search And Rescue = Eftersøgning og redning til søs.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis