VHF Radio

Er det rigtig det jeg har hørt at man skal have VHF tilladelse for at bruge en VHF radio i sin båd.

Skulle nogle ligge ind med en sådan radio er jeg måske køber til den, der skal være antenne/sokkel med samt kabel.

Har nogle gange været så langt ude at mobil telefon ikke virker mere.

Har en Limbo 475 ellers en dejlig båd, men vil gerne høre fra andre med sådan en båd, om de er tilfreds med sådan en Limbo.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

Er det rigtig det jeg har hørt at man skal have... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sagde heller ikke at det skulle være gratis! Det er måden systemet omkring lystsejlere er opbygget på der trænger til modernisering. Det ville ikke genere mig at der skulle være et årligt abonnement, for at bidrage til vedligehold, forbedring, drift og andet relevant for søsikkerheden.
Der er alt for mange der bare uden videre køber et skib af den ene eller anden slags uden at have den mindste viden eller forudsætning for at færdes på havet uden at bringe sit eget eller andres liv i fare!
Nogen områder er for nemme at komme til, og andre for svære og kringlede. Altså modernisering. Det er en svær varm kartoffel at tage fat på. Der er som altid folk på begge sider af stregen, men vi ser mange gange i de lokale havne og klubber kampen mellen nyt og gammelt. Det er ikke altid kønt at være vidne til.

Gør det rigtigt fra starten!

Skrevet af Mirage 28 på 22 aug 2010 11:56 

Der er alt for mange der bare uden videre køber et skib af den ene eller anden slags uden at have den mindste viden eller forudsætning for at færdes på havet uden at bringe sit eget eller andres liv i fare!

Jeg har i mange år undret mig over at forsikringsselskaberne ville tegne forsikringer til personer der har anskaffet sig et fartøj til adskellige hundrede tusindkroner -uden at den pågældende har bare et duelighedsbevis. Det er altså rart at kunne sine søfartsregler -og lanterner -- og Nød-il-og service signaler selv i vores "moderne" samfund. 

Men gebyret for MMSI-nummeret mener jeg er i orden. At så nogle aftenskoler tjener TYKT på undervisningen er så en anden sag.

Man kan jo tage kurserne som privatist -evt i en læsegruppe og så gå op i pensum. Det skulle ikke være noget problem.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad er forskelden på en VHF radio og en Walki Talki, de har jo begge kanal 16. En walki talki skal man jo ikke have noget certikat.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

Der er tale om 2 forskellige frekvensområder.
Walkie Talkie anvender 27Mhz båndet. Således ligger  kanal 16 på 27.155 Mhz.
På VHF båndet ligger kanal 16 på 156.800 Mhz.

Så du kan ikke bare gå ud fra, at kanal 16 er samme frekvens. 

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 24 okt 2010 08:25
Der er tale om 2 forskellige frekvensområder.
Walkie Talkie anvender 27Mhz båndet. Således ligger  kanal 16 på 27.155 Mhz.
På VHF båndet ligger kanal 16 på 156.800 Mhz.

Så du kan ikke bare gå ud fra, at kanal 16 er samme frekvens. 

Ok jeg hade godt nok en tanke om at det ikke var det samme, syntes bare når jeg ser i avisen under båd salg, at der er mange som har walki talki i båden.

Hmm så slipper jeg nok ikke for at få tegnbogen op, og købe en VHF Radio + antenne og + der skal laves beslag til antennen, eller jeg kunne jo lade være at sejle så langt ud, så kan jeg da svømme i lang.

Nå jeg går i tænke boksen lidt igen.

Tak for svarene.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

Annonce
Du kan få en håndholdt VHF radio til mellem 1000-1500 Kr., at efter mærke og forhandler.
Vær så opmærksom på, at den ikke rækker så langt, som hvis der er en højt monteret antenne, som på f.eks. toppen af en sejlbådsmast.

Med venlig hilsen

Jan

Jeg har kun en Limbo 475 jolle med kabine, men jeg sejler en del ude på åben hav. Antennen kommer til at være ca 2½ meter over vand, da den kommer til at side på en bøjle.

Kan der så tilsluttes en fast antenne til de der håndholdt VHF radio??

L.Sindalsen

Mariagerfjord

Det er jeg ikke klar over. Nogle af de radioer jeg tidligere har rodet med, har haft en stavantenne monteret for enden af et stik, der også passer til eksterne antenner.
Så skruede man bare stavantennen af, og monterede stikket med kablet til den eksterne antenne.

Men hvis du alligevel hellere vil have en fastmonteret, med ekstern antenne, så kunne du jo kigge på denne her. 1299 Kr. er vist OK.

http://www.marinetorvet.dk/visprodu...uktID=1908

Den har 25 W sendestyrke, hvor de håndholdte gerne har 4W.
Kombineret med en højere placeret antenne, får du en noget bedre rækkevidde... måske omkring 50 km.

Med venlig hilsen

Jan

Hvor kan man finde denne litteratur til at læse til VHF/SRC prøve, har selv sådan en ombord men ikke certificat. Og hvis jeg kan spare kursuspenge meget gerne.
Og hvor kan man tage disse eksamer?

Mvh, Hugo
Jeg vil ikke anbefale den til 1200, jeg har selv en og den har kuk i eleltronikken, displayet snakker kinesisk til mig !

Dr_Lyn
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis