Kul.

Jeg mangler nye kul til min stationære rundsav. Jeg bor på Fyn. Hvor henter man sådan nogen?

Lars.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer da fuldstændig an på hvilket mærke det er, og hvad du vil betale!!

Jeg synes det er komisk, at der i de til de helt billige maskiner, følger ekstra kul med.
Der er også mulighed for at finde dem på et evt. reservedelsnummer (Som står i instruktionshæftet) og så bestille det ved en netgrossist.

Ellers prøv at gå ind hvor du har købt den.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvad jeg vil betale? Mener du svaret ligger i hvor velhavende jeg er?

Er det komisk at der følger ekstra kul med til nogen maskiner? Javel, javel.

Der hvor jeg har købt saven? Det var i Bilka.

Instruktionshæftet er en lang formaning, på flere sprog, om at være forsigtig.

Jeg mangler et sted hvor jeg går hen med mine to nedslidte kul, viser dem til ekspedienten, som finder to næsten magen til, hvorefter jeg går hjem, sliber lidt og lodder lidt, og så Vupti.
Du ved: Lav-det-selv.

En netgrossist? Det lyder som en god idé. Hvis det er et sted man kan opgive målene på kullene og så få dem tilsendt.
Kender du sådan et sted?

Lars.

Skrevet af Nyboe på 17 aug 2010 20:12
Hvad jeg vil betale? Mener du svaret ligger i hvor velhavende jeg er?

Er det komisk at der følger ekstra kul med til nogen maskiner? Javel, javel.

Der hvor jeg har købt saven? Det var i Bilka.

Instruktionshæftet er en lang formaning, på flere sprog, om at være forsigtig.

Nu skal du høre: Hvis du er ligeglad med hvad det koster, går du ned til den lokale elektriker eller elektroværksted og afleverer maskinen. Så laver de hele arbejdet

Det komiske består i at der på de billige maskiner, rent faktisk er reservedele med! Det er der til min stiksav/vinkelsliber/Rundsav/boremaskine osv...

Til min Bosch er der et instruktionshæfte, hvor der står hvad de forskellige reservedele hedder, og hvilket varenummer de har. Så er det bare at bestille dem

Men er du helt sikker på at de er færdige?
Somme tider kan de lige slibes, så de igen er helt lige på slidfladen. Så virker de igen.
Ellers prøv at komme med mærke og model.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Min lokale elektrikker, som kommer her ofte, arbejder med riller i væggen, indmuringsdåser, forfradåser og belærer mig om at bruge stikkontakter med jord og har kun en svag idé om hvordan en elektromotor virker og ved slet ingenting om hvordan man reparerer sådan en.

Mine kul er slidt sådan skrå og der hvor de ligger an, ser de ud til at være brændt, men jeg prøver at slibe dem i vinkel og ser om det er nok.

Tak for adressen på "kulleverandøren". Det er nok en jeg alligevel får brug for.

Tak for info. om Bosch. Jeg mangler reservedele til noget Skill, hvor jeg netop har reservedels numrene. Det er også Bosch der står for det mærke, så vidt jeg er informeret.

Men forstår jeg dig rigtig? Sender de direkte til private? Jeg var til noget demonstration hos Stark her i foråret. Repræsentanten
fra Bosch sagde at manglede jeg noget til mine maskiner, skulle det bestilles gennem Stark.
Men det skal da forsøges.
Mere følger senere.



Lars.

Annonce
Jeg fandt nogle kul i mine gemmerder blot skulle modificers en anelse for at passe. Saven blev lagt omvendt op på 2 bukker så klingen kunne køre frit, det har været dejligt vejr i dag, så alt foregik udendørs. Understellet afmonteret, bunden, sådan en plade med mange huller i, afmonteret, rengøring med kost , pensel, trykluft, der var vådt fordi saven har stået ude blot med en presenning over.

Hullerne hvor kullene skulle sidde, blev støvsuget rene. Der var lige plads til at liste kullene ind. De fik en anelse fedt på siderne.
Afprøvning! Startede og kørte uden udfald.

Bundpladen med de mange huller, har altid irriteret mig fordi savsmuld blev liggende inde i saven og kunne tid efter anden begrave motoren hvis ikke jeg tog mig tid til at skrabe den fri. Og som sagt suger det fugt. Jeg tog vinkelsliberen og skar et 17 x 17 cm kvadratisk inspektionshul i pladen. Nu kan den holde sig ren. Jeg havde en dåse spraymaling, SUPER-COLOR, nøjagtig den blå farve det skulle være, det pyntede lidt. Nu ligner hullet i bunden noget der altid har været der.

Nu jeg var i gang og solen skinnede, blev understellet pensel malet med sort Hammerite. Efter lidt tørretid og mange skruer og møtrikker,var saven samlet og jeg nåede at få skåret nogle hylder til et skab jeg er i gang med, inden mad tid.

Man er afhængi af sit værktøj og det skal bare virke. Vedligehold betaler sig. Har lige sat ny klinge i den. Irwin, er mærket. God kvalitet. Købt i jem og fix. Der følger mange adapter skiver med. Skulle ned på 16 mm aksel diameter.

Hilsen og tak.

Lars.

Det var dejligt du fik saven op at køre igen

Men fedt på kullene, det er bestemt ikke godt, udover det kan trække ind i kullene, samler det også støv og snavs...

mvh jens
Nå....Jeg synes godt nok jeg har hørt det før, nu du siger det, men de suste lidt nemmere ind og risikoen for at de kommer til at sidde fast, er vel også minimeret.

Jeg var inde på den side du anbefalede og tænk, et af billedderne med fjedder er lige nøjagtig den jeg skal bruge. Hedehusene?
De sender vel rundt i landet, hvis de bliver betalt for det.

Nå, men nu går/kører det igen. Når det bliver aktuelt igen, næste sommer måske, husker jeg "ingen fedt". Jeg har ellers en mani med at smøre alt. Det er jeg ofte glad for, når noget skal skilles ad igen. Og når man kun bor 200 m fra havet!

Lars.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også