Nedtagelig loft - hjælp!

Hej
Jeg har købt mig en gammel andelslejlighed, jeg er ved at renoverer den fra top til tå. I Bad og køkken skal jeg have sænket loftet. Men jeg må ikke bare lave et normalt nedsænket loft af gips, det SKAL være nedtageligt loft.

Dette skyldes at der er rør som ikke må dækkes til, og de altid skal være til at komme til, ved f.eks. renovering fra andelsforeningens side. Jeg har det dog svært med nedtagelig lofter, da jeg ikke synes der er nogen som er pæne.

Så jeg vil høre om jeres erfaring, findes der nogle som kan bruges, uden det ser for "kontor" agtigt ud?

Mvh
Chris
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Chris

Normalt må du godt dække rør til, dog skal der være som minimum en inspektions lem. - Selvfølgelig er det så lidt ØV, hvis der kommer en skade eller lignende, og man skal have et gipsloft ned, men i forhold til at leve med et "kontor" loft - så ville jeg hellere lave det ordentligt fra start, og så tage den efterregning, for nogle nye gipsplader, opsætning og maling der nu måtte være - for hvad er chancen for at det går galt?

Men der kan selvfølgelig være specielle regler i boligforeningen.

Omvendt findes der mange pæne lofter, som godt kan tages ned - ved ikke om DEKO's løsninger bliver for klinisk til dig - men de har f.eks. de har "kontor" løsninger, men hvor man ikke kan se selve stål skellettet - www.deko.dk

Men hvis det var mig ville jeg nu vælge og lave det på normal vis.

Med venlig hilsen
MLB-Entrepriser

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

Hej MLB

Tak for dit svar. Jeg er ikke helt sikker på om det er boligforeningen som siger der ikke må gemmes på rørene, men det tror jeg. For jeg har fået det afvide på et eller andet tidspunkt, der er også faldstamme som skal dækkes til både i badeværelset og køkken.
Jeg har haft kigget lidt på deko, jeg har også ringet til dem, da jeg meget gerne vil se deres produkter i virkeligheden, men de sælger ikke til privat personer, og derved kan jeg ikke se deres produkter inden jeg køber. De gav mig beskeden at jeg skulle kontakte en trælasthandel. Så det må jeg forsøge (tror bare ikke de har noget hjemme af Dekos varer).

Mvh
Chris Nielsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Chris

Det havde jeg ikke lige tænkt på, at de ikke sælger til private, men de må da som minimum kunne oplyse den nærmeste forhandler, tæt på dig.

Jeg er dog kommet i tanke om en anden løsning, men den er lidt svær og beskrive, og uden og have set hvordan rørerne ligger, så ved jeg slet ikke om det er en mulighed. Men hvis du har lyst, så kan du sende mig nogle billeder, så vil jeg gerne komme med et løsnings forslag til dig, som jeg tror kunne bliver rigtig godt. ( [email protected] )

Med venlig hilsen
MLB-Entrepriser






Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

Man kan opsætte et "gitter" af alu-profiler, og her imellem lægge dertil beregnede loftplader, f.eks. Rockfon.
Men det er måske det du kalder et "kontorloft".
Hej alle

Mange tak for information, vi har nu overvejet en mulighed. Vi skal lave et skelet til dette nedtagelig loft, men skal det være af TRÆ eller ALU?? Nogen der ved hvad lovgivningen siger.

Mvh
Chris
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg ved ikke om det ser for "kontor- eller værtshusagtigt ud", men i de gode gamle dage var det en overgang på mode at ophænge "åbne" brædde eller pladelofter. Som nedhængte- og installationslofter.

Man gør som følger:
Hvis dit rum er f.eks. 2x3 meter.
Hele den gamle loftflade med rørinstallationer, el-udtag og spindelvæv males kulsort.
I sin simpleste form består loftet så i lodretstillede, ru 19x100 mm malede brædder. i nærværende tilfælde 10 stk brædder på ca. 2,8 m og 2 endebrædder på 1,8 meter. sømmes sammen på gulvet med en indbyrdes afsytand på ca. 0,2 m af de lange brædder. en krog i hvert hjærne. Osse 4 kroge i det gamle loft. Loftelementet hænges op i fire kæder af ens længde efter eget valg.
Så nemt var det.

Det er klart at der kan udtænkes massevis af varianter over det tema.

Hvis de ikke er faldet ned endnu så hænger der en designmæssigt avanceret type på Frenå Handelsskole. Som er projekteret af Friis & Moltke.
Men er det i orden at bruge brædder, jeg tænker i forhold til lovgivningen på området, kunne godt tænkes det ikke må være brandbart materiale?? Eller er det iorden når det er nedtageligt?

\\ Chris
Det er faktisk ikke et nedsænket loft. I dit tilfælde.
I en bolig er det en dekoration, som du kan se lige igennem.
Du kunne lave det af rispapir hvis du ville.

I et undervisningslokale er det noget helt andet. Der må det ikke falde ned inden rummet er evakueret og brandfolkene skalhave mulighed for at afsøge rummet.
Jeg bor også selv i andelslejlighed, og heldigvis er toilettet ikke det største rum

Måden jeg har gjort det på er ved at bruge vådrumsgipsplade og plastprofiler fra Silvan (de sorte plast reglar). Skar pladen ud sådan at afstanden ind til væggen er 3 cm på fra alle sider. Limede plastreglarne på pladen samtidigt med skruer fra gipssiden, jeg lavede nærmest en firkant i reglar som jeg forbandt med vinkelbeslag. I plastreglarne skruede jeg så nogle kraftige kroge ind i siden, samtidigt med kroge i væggen så tæt på loftet som muligt. Jeg brugte nogle kraftige kroge!

Jeg spartlede pladen og gav den filt og gjorde den fin.

Jeg satte den op med de kraftige strips, panserstrips tror jeg. Den ene side uden problemer og den anden side kunne pladen skubbes til side, få en hånd op og fange krogene og fordi at det er en strips er den nem at justere.

Jeg monterede forresten spots i pladen, det hele er gemt væk oven på pladen som jo er mere end 235cm over gulvhøjde, så trafo mv. er nemt at skifte.

Jeg har billeder af det, hvis det er

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også