Hvordan fjerner man dårlig lugt?

Hej orakler. Jeg har netop købt et brugt skab. Det er træ malet med blank hvid. Og det lugter! Jeg ved ikke helt, hvad lugten er. Men det lugter fælt. Nærmest af dyreefterladenskaber. Det har tilbragt sine dage på landet, så det kan godt være sådan noget. Hvad gør man med lugt? Hvad renser jeg ned med? Mange tak! Sebastian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm rodalon kan tage dårlig lugt.. men om det er skide sundt til træ vides ikke.
Stil en tallerken med eddike ind i skabet og læg nogle overskårne løg.
På den måde har jeg fjernet den hæsligste stank af af luderparfume og tobaksrøg fra en bil.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det må jeg sige er en interessant løsning! Det er dog desværre et skab uden låger. Og det er også de ydre overflader.

Rodalon? Kan det bruges i den sammenhæng? Det er et køkkenskab, så der skal kunne stå tallerkner og glad i bagefter. Så det skal vel ikke behandles med noget alt for usundt.
Rodalom er da et alm. rengøringsmiddel, som jeg har vanskeligt ved at forestille mig skulle give efterfølgende gener.
Men vask det grundigt i f.eks. Rodalon og er det ikke nok, så hæng noget plasic over skabet med eddike og løg inden i nogle dage.
Så kommer det nok i orden.
Bare det, at det bliver ordentligt tørt, vil givet hjælpe meget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak! Det lyder som noget, jeg må prøve. Vil eddiken også tage lugt af dyr og deres efterladenskaber, tror du?

Og så rent praktisk: Skal eddiken og løgene stå hver for sig eller løgene ned i eddiken eller hvordan? Eddike binder den dårlige lugt - men hvad gør løg?
Det er ikke st skab. Når der ikke er låge på. Kun på svangerskabe er der ingen låger.

Men bortset fra det så forstår jeg overhovedet ikke at du vil have et ildelugtende skab ind i dit køkken. Eftersom det er lavet af træ er rRisikoen for at det vil lugte mere eller mindre i al fremtid jo overhængende.
Hvis projektet skal gå godt skal du stille "skabet" udendørs i et ½ eller helt år. Dernæst skal det behandles med div. stopgrunder og slutmales.
Men den nemme løsning er at bruge skabet som model og lave et nyt af friske materialer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også