Bygge stort skur.

Hej

Vi har lige købt et hus, der fyres med træpiller og det nuværende haveskur (18kvm) dækker ikke helt behovet. Standen er dårligt, så jeg vil rive det ned og bygge mig et større skur til foråret.

Jeg tror jeg kommer lidt på kant med de der regler hvor man bare må bygge. Så jeg ville lige høre jer om proceduren.

Mine tanker er:

omkring 40 kvm. (bygningsprocenten er vist ikke så relevant med 18600kvm grund) skuret skal have en min. højde på 2.40 indenvendigt. Dvs det bliver nok 3-3,5 meter højt.

Som jeg tror det er:

Jeg skal lave mig en tegning over projektet, og så få den godkendt af teknisk forvaltning?


Mvh Tommy Fer

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da foreslå at du starter med at tage kontakt til tekniskforvaltning i din kommune. De ved lige hvad der skal til...
Når det så er sagt, hvorfor nøjes med 40 kvm.... langt hellere 80 kvm... eller mere...
Tro mig du vil hurtigt få brug for lidt plads når du bor på landet...

Jeg her 52 kvm og bor i byen... plus overetagen på garagen... og bilerne står udenfor på gårdspladsen....
Har også 12 kvm på siden til brænde og plæneklipper.... Kunne enmt bruge mere, men byggeprocenten er i top....

Det er ikke nemt når man kun har 900 kvm grund at gøre godt med.... Og husen har rundet de 200 kvm, fordelt på 1½ plan.... godtnok tæller de første 35 kvm garage ikke med i byggeprocenten...

MVH Njord
Hej.
Den med blot at skulle anmelde er jeg ikke helt sikker på gælder hvis man er på landet....
Men jeg er dog ikke helt sikker.
Hvis det skulle være tilfældet så ved det det jo også på teknisk forvaltning.

Men byg nu noget mere end de 40 kvm.... Og din højde indvendigt på 2,4 passer lige med en OSB plade på højkant.... Hvis du er rigtig smar laver du en højde på 241-242cm under spærene.. så kan du bruge en hel plade som indvendig beklædning der blot rejses på højkant og skrues på træ konstruktionen. Husk at løfte pladerne fri fra gulvet, så suger de ikke vand hvis der kommer noget.

Jeg har selv anvendt OSB plader som indvendig beklædning. Jeg har lakeret dem med en god billig gulvlak. Det virker rigtig godt. der er en glat overflade og de er også rimelig lyse. Den glatte overflade gør også at der ikke sætter sig ret meget støv osv.

MVH Njord
@ Fer... så vidt jeg er orienteret, skal al nybyggeri, samt anlæg af diverse art, sø, ridebane osv. anmeldes til, eller søges om tilladelse til, hos teknisk forvaltning, hvis nybyggeriet osv. ligger i landzone

Så som der skrives, er det nok smart lige at tale med dem, inden du går i gang.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

mk.koch har ikke ret i sin utalelse. Du skal som minimum anmelde med ansøgning , tegning og beskrivelse. Rglerr er ens for land og byzone desangående. [
Annonce
Jeg elsker når der kommer bombastiske udtalelser på bordet... "har ikke ret i sin udtalelse"

OK, lad os få noget fakta på bordet.... det her er "sakset" fra Skive Kommunes hjemmeside:

Hvornår skal der søges om byggetilladelse eller anmeldes ?
  • Opførelse af garager, carporte, udhuse eller overdækkede terrasser over 50m², kræver byggetilladelse. Ansøgning kan hentes hér. (PDF)
  • Opførelse af garager, carporte, udhuse eller overdækkede terrasser op til 50m² skal anmeldes, og der skal foreligge en tilladelse forinden byggearbejdet påbegyndes. Anmeldelse kan hentes hér. (PDF)
  • Der kan opføres 2 småbygninger under 10 m² uden anmeldelse og tilladelse.
  • Nedrivning af garager, carporte, udhuse under 50 m² eller overdækkede terrasser samt småbygninger under 10 m², kan nedrives uden anmeldelse eller tilladelse.


Både ved ansøgning og anmeldelse af et byggeri, skal der indsendes tegningsmateriale og skriftlig ansøgning eller anmeldelse, og der skal oplyses hvad der skal bygges samt ejendommens adresse.
Det skal undersøges om der er en lokalplan, eller en tinglyst deklaration, som regulerer området, hvor du ønsker at bygge.
Byggeriet skal udføres efter forskrifterne i Bygningsreglementet 2008 (BR 08).

Ligger ejendommen i landzone, forudsætter byggeriet måske også landzonetilladelse, eller ejendommen kan være indenfor naturbeskyttelseslovens beskyttelseslinier.

Det betyder så, at m.k.koch har ret.... og at det ikke er ligegyldigt om et byggeri ligger i landzone eller ej, da der direkte står, at garager, carporte og udhuse under 50 kvm kun skal anmeldes, ikke søges om tilladelse til.
Samtidig står der, at der kan være tale om, at byggeriet evt. også kræver landzonetilladelse, hvis det ligger i landzone.  


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR´s "saks" var og er jeg helt enig i. Beklager at det åbenbart ikke helt lykkedes for mig at forklare det godt nok.
Det er ikke nok bare at sende følgende for anmeldelse til kommunen:
"Jeg bygger en garage der er mindre end 50 m2" Med venlig hilsen mk.koch.

og slet ikke når det så er en brænderum.
og slet ikke når det så er en brænderum.


Øh, hvorfor skulel det da være specielt med et brænderum??

Jeg opfatter et brænderum som et rum til at opbevare brændsel det kan være, kul, koks, brænde, briketter, flis osv. Det skulle vel ikke være noget specielt ved det?

Men er der derimod tale om et fyr rum, altså et rum hvor der fyres, så er sagen sikkert helt anderledes.. Og der er regler der skal følges :-) vedr brandsikkerhed.

MVH Njord
I min terminologi går brænderum også ind under udhus.....

Rent faktisk er der lige en yderligere regel der skal iagttages.
Hvis din grund/e ligger i landzone og har 2 matrikelnumre, må der kun opføres et udhus på den matrikel, hvor selve huset ligger. Ellers skal der ansøges....

Det bliver da også mere rodet hele tiden

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ØH , I min terminologi , osv.
Som du sikkert kan se, så afhænger meget af hvad fakta er ( hvad du oplyser, hvad myndigheden tror du mener og endelig hvad du så bygger/ bruger bygningen til ) og hvad mand tror den er.
Så afklar med de folk der er hos bygningsmyndigheden i din kommune og få det endelig på skrift - gerne mail.
Det hjælper ikke ret meget i en tvist, at komme med udskrift fra denne korrrespondance !!!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis