Vinduer - Energiforbrug ved ændring i u-værdi på 0,12

I forbindelse med udskiftning af vinduer i stueetagen mod øst og syd overvejer vi at vælge lydglas i stedet for "almindelige" energiglas, idet husets sydside ligger ca. 3,50 m fra vejen og banen ligger ca 75 m fra sydsiden.
Mérudgiften til lydglas er minimal, men i tilbuddet fra leverandøren fremgår, at u-værdien ved lydglas forringes med 0,12 (fra 1,57 til 1,69).

Jeg kom i den forbindelse til at overveje, hvad den pågældende forringelse teoretisk vil betyde i merforbrug af energi til opvarmning.
Huset er fra 1954, hulmursisoleret og med nyrenoveret førstesal.

Der er tale om fire sidehængte vinduer med en vandret sprosse - tre stk 178*135 og et 120*135

Nuværende opvarmningsform er olie - vi har et forbrug på ca 1300 liter årligt.

Nogen, der er i besiddelse af en formel, som kan bruges beregning?

VH selvbyggeren

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vel kan det beregnes, men det er nærmest spild af tid.
Varmetabet genem ruden vil være ca. 8% større.
MEN.
Varmetabet gennem selve trædelen af vinduet vil være den samme. Den nye fuge omkring vinduet vil være det samme.
Hvis du glemmer at lukke vinduet en dag vil varmetabet jo være det samme uanset hvilket glas der er i. Gardinerne vil blafre :o)
Rent teoretisk vil du jo naturligvis have et større forbrug, men eftersom vinduesoverfladen kun er en forsvindende lille del af overfladen på dit hus. ja så er det uden betydning.
Din adfær i energimæssig henseende har langt større betydning. F.eks.om du konsekvent glemmer at lukke køleskabet. :o)
Tak for indlæggene.

Jeg er klar over, en ændring i u-værdien på 0,12 næppe ændrer det store, men er blot nysgerrig i forhold til hvor meget - eks liter olie - der kan være tale om ved den pågældende forskel.

Bane DK yder tilskud til støjreducerende foranstaltninger, men vi er (heldigvis) ikke direkte generede af støjen og jeg mener at have læst, at støjen fra banen, der rammer facaden skal være omkring 64 decibel for at kunne udløse tilskud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis