Alternativ til omfangsdræn

Jeg konstaterer fugtige vægge i min kælder, med afskallende puds og svampebegroning. Jeg har ikke umiddelbart råd til at få lagt et omfangsdræn om fundamentet, da det vil koste godt 120.000,-.

Kan man som alternativ grave en vandtæt dug ned fra fundamentet og ca. en meter ud med fald væk fra huset et stykke under jorden? Så ville jeg ikke behøve at grave fundament fri, og så ville jeg godt selv kunne påtage mig opgaven. Det burde da give en tør jord langs fundamentet under dugen, eller suger jorden så meget at den alligevel henter fugt vandret ind under dugen og ind til fundamentet?

Håber min forklaring giver mening...

Med venlig hilsen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal finde ud af hvorfor der er fugtproblemer i din kælder. Hvis det er fugtopstigen i kældergulvet hjælper det jo ikke meget med omtalte dug.
Der er groft sagt kun 2 mukligheder.
Enten er det overfladevand der trænger ned langs kælderydervæggen. Hviklet kan skyldes manglendeterrænfald bort fra bygningen, sammebrudte dræn og afløbsledninger og et par andre ting.
Eller det høj grundvandstand og optrængende  fugt fra undergrunden.
Ingen af delene vil kunne afhjælpes med dit forslag.
... eller også er der tale om sommerkondens. Med den høje luftfugtighed der er i øjeblikket skal man passe på med ikke at lufte ud i sin kælder. Den varme fugtige luft kondenseres på vægge og gulv med en endnu klammere kælder til følge. Der er MANGE der begår den fejl.
Det er ganske rigtig som du beskriver sommerkondens.
Men det forekommer jo primært om sommeren og er et forbigående fænomen. Kun få uger hvert år - tror jeg.
Det afstedkommer næppe pudsafskallinger og skimmelangreb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis